PENGARUH PENGALAMAN MAGANG TERHADAP PEMILIHAN AWAL KARIR SEBAGAI AKUNTAN PUBLIK
DOI:
https://doi.org/10.61722/jemba.v1i4.462Keywords:
Initial career selection as a public accountant, internship experience, , Schmitt's experiential marketing theoryAbstract
The purpose of this research is to determine the influence of internship experience on initial career choices as a public accountant from the perspective of Schmitt's experiential marketing theory. The data used in this research is primary data obtained from questionnaires distributed to respondents. To test the research hypothesis, multiple linear regression analysis was carried out using STATA version 17. The results of the study showed that sensory experience, affective experience and physical experience had no influence on the initial choice of career as a public accountant, while cognitive-creative experience and relationship experience had an influence on the choice. . early career as a public accountant. Simultaneously, the variables of sensory experience, affective experience, physical experience, cognitive-creative experience and relationship experience influence the initial career choice as a public accountant.
References
Aditya, M. R., & Hasibuan, A. B. (2020). Pengaruh Persepsi, Gender dan Tipe Kepribadian Mahasiswa Terhadap Pemilihan Karir Mahasiswa Akuntansi sebagai Akuntan Publik. Wacana Ekonomi, 19(1), 43–57. https://www.ejournal.warmadewa.ac.id/index.php/wacana_ekonomi/article/view/1579
Ananti, R. (2019). Indonesia Disebut Krisis Akuntan Publik. Klinik Pajak. http://www.klinikpajak.co.id/berita+detail/?id=berita+pajak+-+indonesia+disebut+krisis+akuntan+publik
Anggriawan, E. F. (2014). Pengaruh Pengalaman Kerja, Skeptisme Profesional Dan Tekanan Waktu Terhadap Kemampuan Auditor Dalam Mendeteksi Fraud (Studi Empiris Pada Kantor Akuntan Publik Di Diy). Nominal, Barometer Riset Akuntansi Dan Manajemen, 3(2). https://doi.org/10.21831/nominal.v3i2.2697
Asmoro, T. K. W., Wijayanti, A., & Suhendro, S. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Mahasiswa Akuntansi Dalam Pemilihan Karir Sebagai Akuntan Publik. Jurnal Akuntansi Manajerial (Managerial Accounting Journal), 1(1), 88–98. https://doi.org/10.52447/jam.v1i1.734
Bernd Schmitt. (2015). Marketing experiencial: Un nuevo marco para Diseño y Comunicaciones. 10, 19–27.
Borgia, C. R. (2014). A Survival Analysis Of Tax Professionals’ Performance And Internship Experience. Accounting Research Journal, 27 (3), 266-285. https://doi.org/10.1108/ARJ-04-2013-0018
Cahya, Y. A., & Erawati, T. (2021). Pengaruh Motivasi Ekonomi, Gender, Persepsi Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Mahasiswa Berkarir Menjadi Akuntan Publik (Studi Empiris Pada Mahasiswa Akuntansi Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta). Buletin Ekonomi: Manajemen, Ekonomi Pembangunan, Akuntansi, 18(2), 239. https://doi.org/10.31315/be.v18i2.5640
Chen et al., 2008. (2008). Virtual Experiential marketing on Online Customer Intentions and Loyalty. Paper dipresentasikan di 41st hawaii international conference on system science, Hawaii. https://doi.org/10.1109/HICSS.2008.495
Dharmayanti. (2019). Analisis Pengaruh Experiential Marketing Dan Customer Satisfaction Terhadap Customer Loyalty Comedy Kopi Di Surabaya. Manajememn Pemasaran, 121–131, 1–15.
Herry, G., Asana, S., Yogantara, K. K., Nyoman, N., Rahayu, S., & Dewi, T. (2016). Pilihan Karir Mahasiswa Akuntansi STIE Triatma Mulya Sebagai Auditor Ditinjau Dari Persepsi Lingkungan Kerja. Jurnal Riset Akuntansi, Vol 06(4), Hal: 36-45.
Mardiatmoko, G.-. (2020). Pentingnya Uji Asumsi Klasik Pada Analisis Regresi Linier Berganda. BAREKENG: Jurnal Ilmu Matematika Dan Terapan, 14(3), 333–342. https://doi.org/10.30598/barekengvol14iss3pp333-342
Muhammad, A., & Mustari, I. (2021). Pengaruh Pengalaman Magang dan Minat Kerja Terhadap Kesiapan Kerja (Studi pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Brawijaya). Jimfeb (Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB), 1, 1–18.
Pratiwi, S. (2013). Pengaruh Praktik Kerja Industri dan Motivasi Kerja Terhadap Hasil Uji Kompetensi Siswa SMK N Tembarak. Jurnal Skripsi, 1–12.
Rachmadiyanti, R., Pratiwi, A. D., Ramadini, P. A., Puspitasari, A., & Yunita, K. (2023). Analisis Faktor-Faktor Dalam Pilihan Berkarir Sebagai Akuntan Publik Bagi Mahasiswa Akuntansi Universitas Tanjungpura Pontianak. JAAKFE UNTAN (Jurnal Audit Dan Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Tanjungpura), 12(1), 1. https://doi.org/10.26418/jaakfe.v12i1.59691
Rahma, N., & Murdiansyah, I. (2023). Analisis Determinan Minat Mahasiswa Prodi Akuntansi Uin Malang Berkarir Sebagai Akuntan Publik. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 7(1), 901–922. https://doi.org/10.31955/mea.v7i1.2940
SAMSURI, A. S. B., ARIFIN, T. R. B. T., & HUSSIN, S. B. (2016). Perception of Undergraduate Accounting Students towards Professional Accounting Career. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, 6(3), 78–88. https://doi.org/10.6007/ijarafms/v6-i3/2173
Sufiyati, M. S. S. P. D. (2019). Factors Affecting The Selection Of Student Career As A Public Accountant. Jurnal Akuntansi, 23(2), 269. https://doi.org/10.24912/ja.v23i2.588
Suyanto, F., Rahmi, E., & Tasman, A. (2019). Pengaruh Minat Kerja Dan Pengalaman Magang Terhadap Kesiapan Kerja Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang. Jurnal Ecogen, 2(2), 187. https://doi.org/10.24036/jmpe.v2i2.7311
Viriany, V., & Wirianata, H. (2022). Faktor-Faktor Pemilihan Karir Sebagai Akuntan Publik. Jurnal Bina Akuntansi, 9(1), 1–21. https://doi.org/10.52859/jba.v9i1.165
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH EKONOMI, MANAJEMEN, BISNIS DAN AKUNTANSI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.