PENERAPAN METODE TEAM QUIZ DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK INTEGRATIF UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS 1 SDN CIDOKOM 01 RUMPIN BOGOR

Authors

  • Elsa maryana Universitas Indraprasta PGRI

DOI:

https://doi.org/10.61722/jipm.v2i6.533

Keywords:

Team Quiz method, learning motivation, learning activity, integrative thematic learning, action research

Abstract

This study aims to analyze the impact of the Team Quiz method on students' motivation and learning activity in integrative thematic learning at SDN Cidokom 01 Rumpin, Bogor. The research subjects were 29 first-grade students who initially showed low learning motivation. This action research was conducted in two cycles, each consisting of planning, action, observation, and reflection. The observation results indicated that the implementation of the Team Quiz method significantly improved students' learning motivation. In the first cycle, although there was an increase in student activity, the results did not meet the success criteria. However, improvements made in the second cycle led to more optimal outcomes, with an average student activity rate reaching 85.36% in the second meeting of cycle II. The motivation scale results also showed an improvement, with 90% of students in cycle II categorized as having high motivation. This study concludes that the Team Quiz method is effective in enhancing students' motivation and learning activity, as evidenced by significant improvements in each cycle. However, challenges remain in ensuring that all students receive equal attention.

References

Ainurrahman. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Dimyanti dan Mujiono. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Dwi Siswoyo. (2007). Ilmu Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Ellis Ormrod, Jeanne. (2008). Psikologi Pendidikan (Alih bahasa: Dra. Wahyu Indianti, M. Si., dkk). Jakarta: Erlangga.

Hamzah B. Uno. (2013). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Gorontalo: Bumi Aksara.

. (2003). Landasan Pembelajaran. Gorontalo: Nurul Janah.

H. A. R Tilaar. (2002). Pendidikan, Kebudayaan dan Masyarakat Madani Indonesia. Bandung: Rosdakarya.

John M. Echols. (2003). Kamus Bahasa Inggris-Indonesia. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Indonesia

Kemendikbud. (2003). Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Bandung: Citra Umbara.

. (2013). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia tentang No. 67 tahun 2013 tentang Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum SD/ MI. Jakarta: Kemendikbud

Muhibbin Syah. (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rosdakarya.

Nana Syaodih Sukadinata. (2004). Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ngalim Purwanto. (2002). Ilmu Pendidikan Teori dan Praktis. Bandung: Rosdakarya.

Oemar Hamalik. (2008). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

. (2004). Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Rian Putri Hapsari. (2013). Studi Tentang Pelaksanaan Pemberian Reward dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Kelompok A di TK Islam Al-Azhar 35 Surabaya. Jurnal Guruan. Universitas Negeri Surabaya.

Riduwan. (2011). Belajar Mudah Guruan. Bandung: Alfabeta.

Rita Eka Izzaty. (2008). Perkembangan Peserta Didik. Yogyakarta: UNY Press.

Rochiati Wiriaatmaja. (2006). Guruan Tindakan Kelas. Bandung: Rosdakarya.

Saifudin Azwar. (2013). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Saiful Bahri Djamarah. (2005). Guru dan Anak Didik. Bandung: Alfabeta.

Santrock. J. W. (2010). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Sardiman A. M. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar edisi revisi. Jakarta: Rajawali.

.(2007). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali.

Sudjana. (2001). Metode dan Teknik Pembelajaran Partisipatif. Bandung: Falah Production.

Sugihartono, dkk. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Sugiyono. (2009). Metode Guruan Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suharsimi Arikunto. (2006). Prosedur Guruan Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Suharsimi Arikunto, Suhardjono & Supardi. (2005). Guruan Tindakan Kelas. Jakarta: Rineka Cipta.

Sumardi Suryabrata. (2006). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Trianto. (2011). Desain Pengembangan Pembelajaran Tematik bagi Anak Usia Dini TK/ RA dan Anak Usia Kelas Awal SD/ MI. Jakarta: Kencana.

. (2010). Model Pembelajaran Terpadu. Jakarta: Bumi Aksara.

User Usman. (2006). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Rosdakarya.

Wina Sanjaya. (2011). Kurikulum dan Pembelajaran. Bandung: Kencana Prenada Media Group.

. (2009). Guruan Tindakan Kelas. Jakarta: Kencana.

Downloads

Published

2024-11-28

How to Cite

Elsa maryana. (2024). PENERAPAN METODE TEAM QUIZ DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK INTEGRATIF UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS 1 SDN CIDOKOM 01 RUMPIN BOGOR. JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA, 2(6), 204–213. https://doi.org/10.61722/jipm.v2i6.533

Issue

Section

##section.default.title##