Ukuran Perusahaan, Resiko Bisnis, dan Growth Opportunity sebagai Faktor Penentu Struktur Modal

Authors

  • Aisya Augestaryani Universitas Wijaya Putra Surabaya
  • Dyah Utari Ratnaning Andini Universitas Wijaya Putra Surabaya
  • Dwi Lesno Panglipursari Universitas Wijaya Putra Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.61722/jipm.v2i3.46

Abstract

This study aims to examine and analyze the effect of Ukuran perusahaan, Business Risk, and Growth Opportunity on capital structure. The research object used was a manufacturing sector that consumed the food and beverage sub-sector listed on the Indonesia Stock Exchange in 2020-2023. This study uses a purposive sampling technique in determining research samples. The number of companies selected as research samples is 10 companies from 26 companies registered in the consumer goods sector. This research includes the type of explanatory research using a quantitative approach. The data analysis method used in this study is multiple linear regression analysis. Research results show that simultaneous Ukuran perusahaan, Business Risk, and Growth Opportunity have a significant effect on capital structure. While partially ukuran perusahaan and growth opportunity have no significant effect on capital structure, and business risk has a significant effect on capital structure.

References

Sunaryo, Deni. (2019). Pengaruh Resiko Bisnis Dan Growth Opportunity Terhadap Struktur Modal Pada Perushaan Manufaktur Sub Sektor Kosmetik Dan Barang Keperluan Rumah Tangga Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia Priode 2012-2017. Jurnal Riset Akuntansi Terpadu 12.1

Setyawan, Arief I. W., et al. (2016). Pengaruh Firm Size, Growth Opportunity, Profitability, Business Risk, Effective Tax Rate, Asset Tangibility, Firm Age Dan Liquidity Terhadap Struktur Modal Perusahaan (Studi Pada Perusahaan Sektor Property Dan Real Estate Yang Terdaftar Di Bei Tahun 200. Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, vol. 31, no. 1, 29 Feb.

Ria, Y., & Lestari, P. V. (2015). Pengaruh risiko bisnis, ukuran perusahaan dan pertumbuhan penjualan terhadap struktur modal (Doctoral dissertation, Udayana University).

Liem, Jemmi Halim. (2013). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Struktur Modal Pada Industri Consumer Good Yang Terdaftar di BEI Periode 2007-2011. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Universitas Surabaya, Vol 2(1): Hal. 1-11.

Nuswandari, C. (2013). Determinan Struktur Modal dalam Perspektif Pecking Order Theory dan Agency Theory. Dinamika Akuntansi, Keuangan, dan Perbankan, 2(1), 92–102.

Amelia, S. (2022). Penerapan Strategi Bersaing Dalam Meningkatkan Pangsa Pasar Pada Pt. Nusantara Indah Daihatsu Banjarmasin (Doctoral dissertation, Universitas Islam Kalimantan MAB).

Brigham, E. F. dan J.F. Houston. (2019). Dasar-dasar Manajemen Keuangan. Edisi Empat Belas. Buku Dua. Jakarta: Salemba Empat.

Sunaryo. (2019). Inflasi, Pengaruh Dan, Kurs Bunga, Suku Sistematis, Risiko Variabel, Sebagai Dan, Mediasi. Kinerja : Jurnal Ekonomi dan Bisnis. 2(1), 133–15

Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Nainggolan, Misco Valensi. 2017. Pengaruh Kebijakan Dividen, Profitabilitas, Ukuran Perusahaan, Resiko Bisnis, Cash Holding, Kontrol Kepemilikan dan Non Debt Tax Shield Terhadap Struktur Modal Pada Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. JOM FEKON. Vol 4. No. 1.

Downloads

Published

2024-05-08

How to Cite

Aisya Augestaryani, Dyah Utari Ratnaning Andini, & Dwi Lesno Panglipursari. (2024). Ukuran Perusahaan, Resiko Bisnis, dan Growth Opportunity sebagai Faktor Penentu Struktur Modal. JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA, 2(3), 1–13. https://doi.org/10.61722/jipm.v2i3.46

Issue

Section

##section.default.title##