EVALUASI STRUKTUR JEMBATAN BETON BERTULANG DENGAN METODE SNI 1725-2016 (STUDI KASUS JEMBATAN MARBALI JL.TUGU DOBO-DURJELA KABUPATEN KEPULAUAN ARU)
DOI:
https://doi.org/10.61722/jipm.v3i2.777Keywords:
Ultimit moment, T-Beam, SNI 1725-2016.Abstract
The Aru Islands Regency, located in Maluku Province, covers an area of 6,426.77 km² and has a population of 102,237. One of the infrastructure initiatives being carried out by the local government is the construction of the Marbali Bridge. This study focuses on the use of reinforced concrete as the primary construction material for the bridge. It includes calculations of various technical aspects, such as loading according to SNI 1725-2016, with a moment capacity (Mu) control of ≥ p (BGT intensity), reinforcement and T-beam dimensions with an Rn control of < Rmax, and evaluation of deflection in the T-beam with a load combination control of δ ≤ δ Max. The results indicate that the ultimate moment (Mu) in the beam is 4,273 kN/m, and the ultimate shear force is 729.91 kN. The flexural reinforcement consists of 12 bars of D32 mm, while the shear reinforcement uses 2 bars of D12 mm for D13-100 mm stirrups. Accordingly, the calculation results conform to the established standards and the technical requirements needed for the construction of this bridge.
References
Anjani, A., Nugroho, M. W., Sundari, T., & Ramadhani, R. (2023). Analisis Proyek Pembangunan Jembatan Pelabuhan Patimban Menggunakan Metode Earned Value. Jurnal Sipil Sains, 13(2), 160–166. https://doi.org/10.33387/sipilsains.v13i2.6488
Badan Pusat Statistik Kabupaten Kepulauan Aru. (2022). STATISTIK DAERAH KABUPATEN KEPULAUAN ARU.
Bakhtiar Aziz, A. A. (2021). Perencanaan Jembatan Rangka Bentang Panjang Tipikal Pada Sungai Mahakam, Kecamatan Tenggarong, Kabupaten Kutai Kartanegara Kalimantan Timur. Jurnal JOS-MRK, 2(1), 11–17. https://doi.org/10.55404/jos-mrk.2021.02.01.11-17
Budiarto, B. (2020). Perencanaan Balok T Konvensional Pada Super Struktur Jembatan (Conventional T Beam Design Study On Bridge Superstructure). Jurnal Aplikasi Teknik Dan Sains (JATS), 2(1), 1–12.
Mayendra, J. (2018). Evaluasi dan Desain Ulang Jembatan Beton Bertulang T-Girder Menggunakan SNI 1725-2016 (Studi Kasus: Jembatan Tj.Kapal-Batu Panjang Kec.Rupat). Seminar Nasional Industri Dan Teknologi (SNIT), 8, 293–328.
Qosim, M. (2016). Perencanaan Struktur Atas Jembatan Jalan Raya dengan Konstruksi Lengkung di Sungai Disanah Desa Marparan Kecamatan Sreseh Kabupaten Sampang. Jurnal Rekayasa Infrastruktur Hexagon, 1(1), 46–55.
Rizki, L. K. (2021). Perancangan Struktur Atas Jembatan Sungai Mesim Menggunakan Rangka Baja Berdasarkan Sni 1725:2016. Racic : Rab Construction Research, 6(2), 112–128. https://doi.org/10.36341/racic.v6i2.2130
Safri, M. (2017). Kelayakan dan Dampak Pembangunan Jembatan Muara Bulian Terhadap Pengembangan Ekonomi Wilayah Kabupaten Batang Hari. Prosiding Simposium II, September, 7.
Silitonga, A. (2023). Analisa Struktur Atas Dan Struktur Bawah Jembatan Underpass Jalan Nasional STA 1-140 Proyek Jalan Tol Ruas Binjai - Langsa Seksi 1 Binjai - P. Brandan. Jurnal Ilmiah Teknik Sipil, 11(1), 323–340.
Silondae, Sutami; Muthalib, H. A. A. E. (2016). Keterkaitan Jalur Transportasi dan Interaksi Ekonomi Kabupaten Konawe Utara dengan Kabupaten Kota Sekitarnya. Jurnal Progres Ekonomi Pembangunan, 1(1), 49–64.
Silvana, indah. (2000). Proyek Peningkatan Jalan Dan Penggantian Jembatan Cileunyi-Nagreg Paket a-54 (Fly Over Nagrog).
SNI. (n.d.). Standar pembebanan untuk jembatan.
Zaeni, M. R. (2022). Analisis Nilai Kapasitas Jembatan Eksisting Menggunakan Metode Rating Factor (Jembatan Pelawi – Baturaja). Jurnal Teknik Sipil, 08(03), 154–164.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.