PENGARUH MEDIA KARTU TURTH OR DARE UNTUK MENINGKATKAN BERPIKIR KRITIS SISWA PADA PEMBELAJARAN PKN KELAS IV SD IT HAUDHIN ILMA

Authors

  • Rizki Prisila Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Aufa Yumni Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Safran Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61722/jipm.v3i3.902

Abstract

This study aims to examine how the influence of truth or dare card media to improve the critical thinking of students of PKn learning in grade 4 of SD IT Haudhin Ilma Langkat City.The learning process is not innovative, especially in terms of the use of media, and learning becomes monotonous and uninteresting if using conventional approaches. This is the motivation of this study. This has an impact on students’ critical thinking level towards the lesson, which in turn causes them to not have much learning activity. In this study, the researcher used a quantitative approach, with a type of pre-experimental method of research. This data was collected using, pre-test and post-test, then analyzed using t-test.The results of this study show that there is a significant influence of the truth or dare card media.  The results of this study show that the mean score of the post-test students is 75.43 and the mean pre-test value is 60.46. This means that there is an increase in the average score of students’ critical thinking skills using the media of truth or dare cards. The average score of students’ thinking ability in the post-test score using the media of truth or dare cards is much higher than the pre-test score that suppresses the conventional learning model.

References

Adristi, A. S., Damanik, W. A., & Nadira, D. A. (2024). Pentingnya Pendidikan Adristi, A. S., Damanik, W. A., & Nadira, D. A. (2024). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan Untuk SD / MI dalam Persepektif Islam. Jurnal Pendidikan Tembusai, 8, 682–690.

Anas Sudijono. (2010). Pengantar Evaluasi Pendidikan. PT. Raja Grapindo.

Hasibuan, A. A., Okrianti, R., Fadlan, A., Irawan, R., & Wandini, R. R. (2022). Cara Efektif Menumbuhkan Bakat Siswa pada Pembelajaran PKn melalui Teknik Debat di Ruang IV SDN 10 Koto Balingka. 6, 14136–14141.

Marlina, dkk. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran SD/MI. In Yayasan Penerbit Muhammad Zaini (p. 161). https://www.google.co.id/books/edition/Pengembangan_media_pembelajaran_SD_MI/pdM6EAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=kelebihan+media+pembelajaran&pg=PA164&printsec=frontcover

Moh Nazir. (2014). Metode Penelitian. Ghalia Indonesia.

Prasasti, R. D., & Anas, N. (2023). Pengembangan Media Digital Berbasis Flipbook Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Peserta Didik. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(3), 694–705. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v4i3.589

Rambe, A. H., Studi, P., Guru, P., Ibtidaiyah, M., Ilmu, F., Dan, T., Islam, U., & Sumatera, N. (2021). Diktat Edukatif Andina Halimsyah Rambe.docx. Journal Article, 1–10.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kuanlitatif, dan R&D. Alfabeta.

Wira Suciono. (2021). Berpikir Kritis. 19.

Yasifa, A., Hasibuan, N. H., Siregar, P. A., Zakiyah, S., & Anas, N. (2023). Implementasi Pembelajaran STEM pada Materi Ekosistem terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Journal on Education, 05(04), 11385–11396.

Adristi, A. S., Damanik, W. A., & Nadira, D. A. (2024). Pentingnya Pendidikan Kewarganegaraan Untuk SD / MI dalam Persepektif Islam. Jurnal Pendidikan Tembusai, 8, 682–690.

Anisatur Rizqiyah, Nisrina. (2018) Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Truth and Dare untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA Khadijah Surabaya. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 6.3

Ennis, R. H. (2019). Critical thinking: A Streamlined conception, In The Palgrave Handbook of Critical Thinking in Higher Education (pp. 23-43). Palgrave Macmillan

Siegel, H. (2021). Education for critical Thinking. Routledge.

Asturi, D., Frima, A., & Sofiarini, A. (2022). Pengembangan Media Permainan Truth Or Dare (TOD) pada Pembelajaran PKn Kelas IV SD Negeri 1 Air Lesing. YLIP (yayasan Linggau Inda Pena) South Sumatera, Indonesia Silampari Sains and Education, 1(2).

Departemen Agama RI. (2007) Al-Qur’an dan Terjemahnya . Jakarta: Departemen Agama Republik Indonesia.

Dewi, R.R & Purnomo, T. (2023). Pengembangan Media Truth And Dare Berbasis Sscs Materi Perubahan Lingkungan Untuk Melatih Keterampilan Berpikir Kritis. Berkala Ilmu Pendidikan Biologi, 12(3).

Hasibuan, A. A., Okrianti, R., Fadlan, A., Irawan, R., & Wandini, R. R. (2022). Cara Efektif Menumbuhkan Bakat Siswa pada Pembelajaran PKn melalui Teknik Debat di Ruang IV SDN 10 Koto Balingka. 6, 14136–14141.

Susanti, S., & Zulfiana, A. (2018). Jenis-jenis media dalam pembelajaran. Jenis-jenis Media Dalam Pembelajaran, 1-16.

Prasasti, R. D., & Anas, N. (2023). Pengembangan Media Digital Berbasis Flipbook Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Peserta Didik. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(3), 694–705. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v4i3.589

Rambe, A. H., Studi, P., Guru, P., Ibtidaiyah, M., Ilmu, F., Dan, T., Islam, U., &

Sumatera, N. (2021). Diktat Edukatif Andina Halimsyah Rambe.docx. Journal Article, 1–10.

Republik Indonesia. (2003) Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Yasifa, A., Hasibuan, N. H., Siregar, P. A., Zakiyah, S., & Anas, N. (2023). Implementasi Pembelajaran STEM pada Materi Ekosistem terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Journal on Education, 05(04), 11385–11396.

Rambe, A. H., Studi, P., Guru, P., Ibtidaiyah, M., Ilmu, F., Dan, T., Islam, U., & Sumatera, N. (2021). Diktat Edukatif Andina Halimsyah Rambe.docx. Journal Article, 1–10.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta

M. Arafat. L. (2018).Pembelajaran PPKn di SD/MI.Medan : Akash Sakti.

Nasution.T. (2022).Pendidikan Kewarganegaraan di SD/MI Studi Observasi.Medan :CV. Azka Pustaka.

Pertiwi, P. I., & Dewi, D. A. (2022). Kewarganegaraan Dalam Upaya Membangun Karakter. Jurnal Penelitian Ilmu Sosial Pendidikan, 2(6), 188–193. https://doi.org/10.56393/konstruksisosial.v1i12.275

Saadah, N., Pratiwi, E. S., Irwani, N. R., & Siregar, D. (2023). Sejarah Istilah Dan Lahirnya Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Tips Jurnal Riset, Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(1), 37–45. http://jurnaltarbiyah.uinsu.ac.id/index.php/jurnaltips/article/view/2465

Downloads

Published

2025-05-16

How to Cite

Rizki Prisila, Aufa Yumni, & Safran. (2025). PENGARUH MEDIA KARTU TURTH OR DARE UNTUK MENINGKATKAN BERPIKIR KRITIS SISWA PADA PEMBELAJARAN PKN KELAS IV SD IT HAUDHIN ILMA. JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA, 3(3), 177–187. https://doi.org/10.61722/jipm.v3i3.902

Issue

Section

##section.default.title##