Penggunaan Metode Card Sort untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMPN 3 Gunung Tuleh

Authors

  • Nadia Afrina SDN 23 V Koto Kampung Dalam
  • Khapipah Khapipah SMPN 3 Gunung Tuleh
  • Kasmaniar Kasmaniar SD Negeri 08 Kurnia Maju
  • Annisa Aulia Putri SDN 04 Batang Anai

DOI:

https://doi.org/10.61722/jipm.v2i5.1409

Keywords:

Student activity, Card Sort, Islamic Religious Education

Abstract

This study was motivated by the low level of activity among eighth-grade students at SMP Negeri 03 Gunung Taleh in Islamic Religious Education (PAI) classes. Based on data from the even semester, 64% of students were still classified as inactive, while only 36% were active. This condition occurred because learning was still conventional and the methods used were ineffective. The purpose of this study was to increase student activity in IRE learning through the application of the card sort method. This study was a classroom action research (CAR) conducted in two cycles, each consisting of three meetings. The research subjects were 33 eighth-grade students at SMP Negeri 03 Gunung Taleh. The research procedure included planning, implementation of actions, observation, and reflection. Data were collected through observation, interviews, and documentation, then analyzed using qualitative and quantitative approaches. The results showed an increase in student activity after the application of the card sort method. In cycle I, the average student activity score was 51.49%, while in cycle II it increased to 71.23%. There was an increase of 19.74% from cycle I to cycle II. Thus, the application of the card sort method proved to be effective in increasing the activity of students in class VIII of SMP Negeri 03 Gunung Taleh in PAI learning.

References

Abdurrosyid, Y., Muslimin, E., & Abbas, N. (2025). Upaya Peningkatan Prestasi Santri Kelas Ix Mata Pelajaran Fiqih Menggunakan Metode Card Sort Di Pondok Pesantren Al-Islam Darul Falah Masaran Sragen. Lisyabab: Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 6(1), 94–109.

Ayu, N., Hamka, H., & Susilawati, S. (2025). Peningkatan Kemampuan Peserta Didik Mengartikan Asmaul Husna Melalui Strategi Card Sort Pada Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas Ii Di Sd Negeri Bambalo. Jurnal Inovasi Pendidikan Profesi Guru-Jinpig, 1(1), 33–37.

Kencono, M. R., & Harjono, N. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Matematika Siswa. Jurnal Educatio Fkip Unma, 9(3), 1190–1197. Https://Doi.Org/10.31949/Educatio.V9i3.5038

Madinah, D., & Setiawan, R. (2025). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Pai Melalui Metode Card Sort Pada Materi Ibadah Haji Dan Qurban Siswa Kelas V Sdn Gempolkarya I Kecamatan Tirtajaya Kabupaten Karawang. Teacher Professional Education Journal, 2(01), 20–29.

Munazzah, L. (2024). Metode Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak. Jurnal Pendidikan Dan Pengembangan Guru, 1(1), 154–170.

Nazwa, C. O. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Student Teams Achievement Divisions (Stad) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Universitas Kiai Abdullah Faqih Gresik.

Royo, A., Safitriana, D. I., & Kamal, R. (2025). Transformasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Melalui Active Learning: Kajian Atas Metode Card Sort, The Power Of Two, Dan Snowballing. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Pendidikan, 4(2), 228–237.

Sa’adah, R. (N.D.). Penerapan Metode Pembelajaran Card Sort Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pai Siswa Kelas V Di Sd Negeri 1 Winong Tahun Pelajaran 2024/2025.

Sabrina, S. S., Wanti, M. M. W., Waffa, W. M. A., Ashari, R. R., Mufaizah, M., & Marbuhin, M. A. (2025). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Stad Media Card Sort Dalam Meningkatkan Keaktifan Siswa Pada Pelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Aliyah Darul Ulum Waru. Jurnal Al Muta’aliyah: Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 5(2), 84–91.

Sartina, K., & Maulida, F. (2025). Efektivitas Strategi Card Sort Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadis Di Mtsn 3 Aceh Selatan. Fitra, 7(1).

Solihah, N. (2025). Penggunaan Model Cooperative Learning Tipe Think Pair Share Dengan Media Card Sort Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti: Penelitian Pada Siswa Kelas Xi Manajemen Perkantoran Dan Layanan Bisnis Smk Muhammadiyah 2 Cibiru Kota Bandung. Uin Sunan Gunung Djati Bandung.

Taufik, A. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Make A Match Untuk Meningkatkan Metakognisi Siswa Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 06(03), 121–130. Https://Ejournal.Unib.Ac.Id/Index.Php/Jpmr

Yuspita, P., Nahwiyah, S., & Alhairi, A. (2025). Penerapan Strategi Card Sort Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas Xi Ips-2 Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaa Islam (Ski) Di Mas Syafa’aturrasul. Jom Ftk Uniks (Jurnal Online Mahasiswa Ftk Uniks), 5(1), 116–125.

Downloads

Published

2024-10-30

How to Cite

Nadia Afrina, Khapipah Khapipah, Kasmaniar Kasmaniar, & Annisa Aulia Putri. (2024). Penggunaan Metode Card Sort untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMPN 3 Gunung Tuleh. JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA, 2(5), 229–239. https://doi.org/10.61722/jipm.v2i5.1409

Issue

Section

##section.default.title##