Pendidikan Demokrasi Sebagai Alat Penguat Kebhinekaan Dan Toleransi Di Sekolah

Authors

  • Fadhila Az Zahra Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. HAMKA
  • Dea Nabila Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. HAMKA

DOI:

https://doi.org/10.61722/jipm.v2i4.259

Keywords:

Democratic education, diversity, tolerance, student participation, inclusive curriculum

Abstract

Democratic education is an important element in forming a just and inclusive society, especially in a country with high diversity like Indonesia. This research aims to explore the role of democratic education in strengthening diversity and tolerance in schools. The research method used is a qualitative approach with a focus on case studies in several junior high schools in Indonesia. The research results show that although democracy education has been integrated into the curriculum through Citizenship Education (PKN) subjects, its implementation is often still theoretical and does not facilitate active student participation. The main challenges in implementing democratic education include limited resources, lack of training for teachers, and school environments that are not yet fully inclusive. However, there are several positive initiatives that have succeeded in integrating democratic education in an innovative way, such as election-like class president elections, debate programs, and community service projects. Effective democratic education can increase tolerance, leadership skills, critical thinking abilities, and students' awareness of the importance of participation in democratic life. To increase the effectiveness of democratic education, more intensive training for teachers, a more practical and participatory curriculum, and an inclusive school environment are needed. In this way, it is hoped that democratic education can form a young generation that is more inclusive, tolerant and ready to actively participate in democratic life in Indonesia.

References

Khaerah, N., Prianto, A. L., & Harakan, A. (2021). Pendidikan Demokrasi Berbasis Sekolah. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nasyiatul Aisyiyah Sulawesi Selatan (JPMNAS), 1(1), 45-50.

Rosyad, A. M., & Maarif, M. A. (2020). Paradigma Pendidikan Demokrasi Dan Pendidikan Islam Dalam Menghadapi Tantangan Globalisasi Di Indonesia. Nazhruna: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 75-99.

Dianti, P., Waluyati, S. A., & Fatihah, H. (2020). Analisis Dampak Potensial Penggunaan Buku Ajar Pendidikan Demokrasi Berbasis Nilai Dalam Mengembangkan Sikap Demokratis Mahasiswa. Civic Hukum, 5(1), 75-85.

Nurdin, M., & Insan, K. (2020). PENDIDIKAN DEMOKRASI PADA TINGKAT SEKOLAH MENENGAH ATAS (Studi Pada Pemilihan Ketua OSIS Di SMA Negeri 1 Sinjai). Al Qisthi: Jurnal Sosial dan Politik, 32-51.

Ramdani, R., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi nilai-nilai demokrasi dalam pembelajaran pendidikan pancasila dan kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9034-9038.

Khuzaimah, K., & Pribadi, F. (2022). Penerapan Demokrasi Pendidikan pada Pembelajaran Siswa di Sekolah Dasar. AL MA'ARIEF: Jurnal Pendidikan Sosial dan Budaya, 4(1), 41-49.

Nurhidayah, D., Sumarna, S., & Suhendar, I. F. (2021). Peranan mata pelajaran pendidikan pancasila dan kewarganegaraan dalam mengembangkan budaya demokratis. Jurnal Pendidikan Politik, Hukum Dan Kewarganegaraan, 11(2).

Asril, A., Jaenam, J., Syahrizal, S., Armalena, A., & Yuherman, Y. (2023). Peningkatan Nilai-Nilai Demokrasi dan Nasionalisme Pada Mahasiswa Melalui Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 1300-1309.

Yuniarto, B. (2020). Membangun Kesadaran Demokrasi melalui Pendekatan Kontekstual pada Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Edueksos Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 9(1).

Ulfah, N., Hidayah, Y., & Trihastuti, M. (2021). Urgensi Etika Demokrasi di Era Global: Membangun Etika dalam Mengemukakan Pendapat bagi Masyarakat Akademis Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Kewarganegaraan, 5(2), 329-346.

Maryam, S., Nuswantari, N., & Kokotiasa, W. (2022, August). Impelementasi nilai-nilai demokrasi pada mata pelajaran PKn dalam pembentukan karakter demokratis siswa kelas 8 di SMP Negeri 11 Madiun. In Seminar Nasional Sosial, Sains, Pendidikan, Humaniora (SENASSDRA) (Vol. 1, No. 1, pp. 538-546).

Widiatmaka, P. (2022). Perkembangan Pendidikan Kewarganegaraan (Pkn) di dalam Membangun Karakter Bangsa Peserta Didik. Civic Edu: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 5(1), 1-10.

Dewi, D. A., & Ulfiah, Z. (2021). Peranan Pendidikan Kewarganegaraan Terhadap Pembangunan Karakter Bangsa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(2), 499-506.

Nurdiansyah, M. F., & Dewi, D. A. (2021). Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Kehidupan Berbangsa Dan Bernegara. IJoIS: Indonesian Journal of Islamic Studies, 2(2), 105-115.

Sihombing, R. A., & Lukitoyo, P. S. (2021). Peranan Penting Pancasila Dan Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Karakter Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(1), 49-59.

Sulistiyono, A. (2021). Peran guru dalam menanamkan nilai-nilai demokrasi melalui budaya sekolah. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 1-8.

Downloads

Published

2024-06-27

How to Cite

Fadhila Az Zahra, & Dea Nabila. (2024). Pendidikan Demokrasi Sebagai Alat Penguat Kebhinekaan Dan Toleransi Di Sekolah. JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA, 2(4), 157–168. https://doi.org/10.61722/jipm.v2i4.259

Issue

Section

##section.default.title##