Strategi Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pengelolaan Dana Pendidikan di Sekolah Dasar Negeri Mangunsari 01
DOI:
https://doi.org/10.61722/jipm.v3i3.997Keywords:
School Principal Leadership, BOSB Fund Management (School Operational Assistance Fund Management), Good Governance, Transparency, ParticipationAbstract
The management of educational funds is a critical factor in supporting the smoothness of the learning process and improving the quality of education. This study aims to analyze the leadership strategies of the principal in managing educational funds at SDN Mangunsari 01. A mixed-methods approach was employed to gather qualitative and quantitative data through observation, interviews, documentation, and analysis of official financial documents. The results indicate that the principal implements a participatory, transparent, and accountable BOSB (School Operational Assistance) fund management strategy by involving teachers, the school committee, and other stakeholders. Budget planning is conducted through deliberative meetings; fund disbursement follows regulatory guidelines; and financial reports are openly communicated to parents and the wider community. Although the management practices are deemed effective, challenges remain, such as limitations in the financial information system and delays in government disbursements. This study offers practical recommendations to enhance the capacity of the fund-management team, strengthen transparency through digitalized reporting, and establish contingency mechanisms for anticipated funding delays.
References
Efektifitas Good School Governance Melalui Pengelolaan Dana BOS (Studi Empiris SMPMts di Banyuwangi). (2024).
-Article Text-1025-1-10-20240428. (2022).
Mahmudah Nono Hery Yoenanto, S. (2023). STRATEGI PENDIDIKAN DASAR UNTUK MENCAPAI AKUNTABILITAS PENGELOLAAN PENDIDIKAN.
Maulidiah, F. (2020). Manajemen Pengelolaan Keuangan Dana Operasional Sekolah (Bos) Sebagai Upaya Mewujudkan Good School Governance (Gsg) Pada Sekolah Dasar.
Muh Fitrah, O. (2019). PERAN KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN MUTU PENDIDIKAN.
Pendidikan, J., Pengabdian Kepada Masyarakat, D., Nugraha, A., Khoiriah Hairani, N., & Prisila, R.
(n.d.). STRATEGI PENGELOLA DANA BOS DALAM MENINGKATKAN MUTU SUMBER DAYA MANUSIA YANG BERKUALITAS. 3(2), 75–80. https://jurnal.permapendis- sumut.org/index.php/pema
Permendikbud Nomor 6 Tahun 2021 (1). (2021).
Suharno, Pambudi, N. A., & Harjanto, B. (2020). Vocational education in Indonesia: History, development, opportunities, and challenges. In Children and Youth Services Review (Vol. 115). Elsevier Ltd.
Vebrianto, R., Thahir, M., Putriani, Z., Mahartika, I., Ilhami, A., & Diniya, D. (2020). Bedelau: Journal of Education and Learning Mixed Methods Research: Trends and Issues in Research Methodology. In Bedelau: Journal of Education and Learning (Vol. 1, Issue 1).
Vera Nurfajriani, W., Ilhami, M. W., Mahendra, A., Sirodj, R. A., Afgani, W., Negeri, U. I., Fatah, R., & Abstract, P. (2024). Triangulasi Data Dalam Analisis Data Kualitatif. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(17), 826–833.
Widyastuti, A., Titong, W. O., & Ulum, I. (2022). Kompetensi SDM Sebagai Mediasi Dalam Good Governance Dan Anngaran Berbasis Kinerja Pada Pengelolaan Dana BOS. Jurnal Reviu Akuntansi Dan Keuangan, 12(2), 378–397.
Yusra, M., Afni Yunita, N., & Fakultas Ekonomi dan Bisnis, D. (2021). Efektivitas Pengelolaan Dana Bantuan Operasional Sekolah (BOS) pada SD di Kecamatan Jambo Aye, Aceh Utara: Partisipasi Stakeholder Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Visioner & Strategis, 10(1).
Ristya, D. A. (2013). Transparansi, partisipasi, dan akuntabilitas pengelolaan anggaran dana BOS dalam program RKAS di SDN Pacarkeling VIII Surabaya. Kebijakan dan Manajemen Publik,
Vebrianto, R., Thahir, M., Putriani, Z., Mahartika, I., Ilhami, A., & Diniya, D. (2020). Mixed methods research: Trends and issues in research methodology. Bedelau: Journal of Education and Learning, 1(1), 63–73.
Nurfajriani, W. V., Ilhami, M. W., Mahendra, A., Sirodj, R. A., & Afghani, M. W. (2024). Triangulasi data dalam analisis data kualitatif. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(17), 826–833.
Syarfuddin, R., Rahmattullah, & Akmaluddin. (2024). Efektivitas penggunaan dana BOSP pada sekolah dasar negeri dalam peningkatan mutu pendidikan berdasarkan model CIPP di Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Visi Pena, 2024(Special Issue), 53–74.
Salsabila, S. S., & Handoko, B. (2020). Analisis pengelolaan administrasi keuangan sekolah: Tinjauan terhadap kemampuan SDM dengan rangkap jabatan pada MI Cigintung Kabupaten Bandung Barat. Universitas Teknologi Digital Bandung. [URL tidak tersedia]
Sufriadi, D. (2025). Optimalisasi dana BOS dalam meningkatkan kualitas pembelajaran. Carong: Jurnal Sosial dan Humaniora, 1(1), 518–528.
Rosni. (2021). Kompetensi guru dalam meningkatkan mutu pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal EDUCATION (Jurnal Pendidikan Indonesia), 7(2), 113–124.
Satria Perdana, N. (2021). Implementasi model kepemimpinan situasional: Kebijakan Merdeka Belajar tentang relaksasi dana BOS dan dampaknya terhadap aksesibilitas pendidikan. DE_JOURNAL (Dharma's Education Journal), 2(2), 337–348.
Putri, P. S. (2023). Pengelolaan dana bantuan operasional sekolah (BOS) di SD Negeri Sendangharjo Ngasem Kabupaten Bojonegoro. Jurnal Pendidikan Dasar.
Fajarronansyah, M. (2023). Analisis manajemen kepala sekolah dalam mengelola dana BOS terhadap efektivitas pembelajaran di SMK 11 Muaro Jambi (Tesis, Universitas Jambi). [URL tidak tersedia]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.