MENGUASAI PEMASARAN OMNICHANNEL: CARA TERHUBUNG DENGAN PELANGGAN DI BERBAGAI PLATFORM

Authors

  • Egi Wahyu Fitrianingsih Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Muhammad Iqbal Fasa Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Is Susanto Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.61722/jemba.v2i1.583

Keywords:

omnichannel marketing, strategy, data integration, consumers, platforms

Abstract

Omnichannel marketing has become crucial in today's digital era, where consumers interact with brands across various platforms. This research aims to identify the challenges and strategies in implementing omnichannel marketing. The method employed includes case study analysis and surveys of businesses that have adopted this strategy. The results reveal that data integration and consistent communication across platforms are key to success. The conclusion emphasizes the need for marketing strategy adaptation to keep pace with the dynamic behavior of consumers.

References

Abdul Kadir. (2018). Peranan brainware dalam sistem informasi manajemen jurnal ekonomi dan manajemen sistem informasi. Sistem Informasi, 1(September), 60–69. https://doi.org/10.31933/JEMSI

Afifah, N., & Putri, H. N. (2023). Personalization Marketing: A Literature Review Approach for Elevating Customer Experience. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 4(6), 9469–9480. http://journal.yrpipku.com/index.php/msej

Agung, D. A., Purwanto, G. L. A., & ... (2024). Peran Kualitas Integrasi Omnichannel dalam Membentuk Niat Perilaku Generasi Y &Z. Ekonomis: Journal of …, 8(2), 1450–1461. https://doi.org/10.33087/ekonomis.v8i2.1839

Akbar, M. R. (2023). Perkembangan yang Pesat dan Tantangan yang Dihadapi oleh Perbankan Digital di Indonesia. Ecobankers, 4, 95–111.

Alinda, D., Nurfazri, R., & Fadillah, Y. T. (2024). Strategi Manajemen Pemasaran di Era Digital. In Prosiding Seminar Nasional Manajemen (Vol. 3, Issue 2). http://openjournal.unpam.ac.id/index.php/PSM/index

Amalia, A., & Suprayogi, M. S. (2019). Social Media Chatbots for Collaborated Engagement Marketing. CHANNEL: Jurnal Komunikasi, 7(1), 33. https://doi.org/10.12928/channel.v7i1.13015

Henirsa, P., Verdianti, V., & Azimi, A. (2023). Analisis Penguasaan Teknologi Bisnis Digital Dalam Keunggulan Bersaing Revolusi Industri 4.0 Pada Umkm Kuliner Di Kota Pontianak. Andromeda, 1(2), 64–74. https://doi.org/10.24260/andromeda.v1i2.2356

Judijanto, L., Boari, Y., Ottow, U., & Papua, G. (2024). MENGUASAI PASAR DIGITAL (Strategi Bisnis untuk Era Digital) (Issue July). https://www.researchgate.net/publication/382495731_MENGUASAI_PASAR_DIGITAL_Strategi_Bisnis_untuk_Era_Digital/references

Kebumen, K. (2024). Literasi pemberdayaan ekonomi kaum perempuan nahdliyin (nu) melalui phygital marketing di kabupaten kebumen. 5(1), 16–27.

Muhsyi, A., Fauziyyah, S., Khusna, K., & Mirzania, A. (2021). Model Distribusi Kerajinan Kreatif Jember Menuju Pasar Internasional. BISMA: Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 15(1), 75. https://doi.org/10.19184/bisma.v15i1.25015

Mukhlis, I. R., Hayam, U., & Perbanas, W. (2023). Tren technopreneurship. In Researchgate.Net (Issue September). https://www.researchgate.net/profile/Iqbal-Mukhlis/publication/374087005_TREN_TECHNOPRENEURSHIP/links/650d36bb61f18040c216262b/TREN-TECHNOPRENEURSHIP.pdf

Mutiarin, D. (2021). Inovasi Pelayanan Publik di Era New Normal. In New Normal. https://repository.umy.ac.id/bitstream/handle/123456789/36684/Inovasi Pelayanan Publik_Siap Cetak.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nisa, T. A., Deswindi, L., & Maulidizen, A. (2022). Pengaruh Citra Merek, Promosi dan Online Customer Experience Terhadap Keputusan Pembelian Studi Pada Aplikasi Tokopedia. Jurnal Penelitian Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 1(2), 38–52. https://doi.org/10.55606/jekombis.v1i2.607

Pranogyo, A. B., & Hendro, J. (2023). Buku Referensi Strategi Sukses Dalam Pemasaran Digital: Membangun Keunggulan Kompetitif Di Era Digital. In Eureka Media Aksara.

Purwantinah, A., & Kartiningsih, N. B. (2023). DASAR-DASAR PEMASARAN.

Rosidah, R., & Harefa, H. Y. (2023). Penerapan E-Commerce Sebagai Media Transformasi Digital Di Kota Makassar. Prosiding Sains Nasional Dan Teknologi, 13(1), 414. https://doi.org/10.36499/psnst.v13i1.9774

Rubiyanto, R., Herari, N., & Waluyo, W. (2024). Komunikasi Pemasaran Digital: Analisis Kolaborasi Konten Komedi pada Dua Merek Berbeda di Instagram. Scriptura, 14(1), 59–71. https://doi.org/10.9744/scriptura.14.1.59-71

Safa’atin, H., Febriani, A. W., Winarno, A., Hermawan, A., Malang, U. N., Malang, U. N., Malang, U. N., & Malang, U. N. (2022). Pemanfaatan Teknologi Digital Pada Umkm Uhat Klb. Jurnal Pemantik, 1(2), 93–104.

Saragih, L. (2019). Identifikasi Dampak Perkembangan Teknologi Terhadap Tenaga Kerja Toko Ritel Indonesia: Studi Kasus Toko X. Jurnal Kependudukan Indonesia, 14(1), 13. https://doi.org/10.14203/jki.v14i1.364

Satriya, C. Y. (2019). Perspektif Komunikasi Kreatif Di Era Digital Oleh Stakeholder Ilmu Komunikasi Udinus. WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(2), 169–180. https://doi.org/10.32509/wacana.v18i2.919

Setiawan, Z., Erwin, E., Purwoko, P., Amaral, M. A. L., & Sari, A. (2023). Manajemen Pemasaran. In Sonpedia Publishing Indonesia.

Sjukun, Sulfitri, V., Karya, D., Fauzar, S., & Risnawati. (2024). Pemasaran Di Era Digital. 112–113.

Uno, S. (2022). Digital Marketing UMKM. In Tribun.com (Vol. 1, Issue Digital Marketing untuk UMKM). https://www.tribunnews.com/bisnis/2022/04/04/hingga-2021-terdapat-64-juta-umkm-di-indonesia-tapi-baru-19-juta-masuk-ranah-digita

Wibowo, A. (2022). Manajemen Media Pemasaran. 1–1160. https://penerbit.stekom.ac.id/index.php/yayasanpat/article/view/373/394

Wijayanto, A. (2024). Orientasi baru sumber daya manusia (Issue October). https://doi.org/10.5281/zenodo.13853425

Yudha Amriel, E. E., & Ariescy, R. R. (2022). Analisa Engagement Rate Di Instagram : Fenomena Like Dan Komentar. Media Manajemen Jasa, 9(2), 1–10. https://doi.org/10.52447/mmj.v9i2.5555

Zikra Syah, A., andrinata, & Ramdhan, W. (2023). Workshop Peran Teknologi Informasi Dalam Marketing Saat Menghadapi Wabah Korona Di Lingkungan Sekretariat LEPPAS (Lembaga Peduli Pembangunan Asahan) Kab Asahan. Jurnal Pengabdian Masyarakat Mitra Kreasi Cendekia, 1(1), 7–14. https://ejurnal.mitrakreasicendekia.com/index.php/mkc

Downloads

Published

2024-12-06

How to Cite

Egi Wahyu Fitrianingsih, Muhammad Iqbal Fasa, & Is Susanto. (2024). MENGUASAI PEMASARAN OMNICHANNEL: CARA TERHUBUNG DENGAN PELANGGAN DI BERBAGAI PLATFORM. JURNAL ILMIAH EKONOMI, MANAJEMEN, BISNIS DAN AKUNTANSI, 2(1), 71–79. https://doi.org/10.61722/jemba.v2i1.583

Issue

Section

Articles