Penggunaan Permainan Berburu Kalimat untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Bahasa Arab Siswa Kelas XI MA Ghozaliyah
DOI:
https://doi.org/10.61722/jipm.v3i4.1075Keywords:
Sentence hunting, reading skills, arabic languageAbstract
Reading skills are an essential aspect of learning the Arabic language, requiring students to be able to understand the content of texts thoroughly. However, at MA Ghozaliyah Jogoroto Jombang, the reading instruction is still dominated by conventional methods that tend to make students passive and less enthusiastic. This study aims to describe the use of the game "Sentence Hunting" in improving the reading skills of 11th-grade Science students in Arabic. This research employs a qualitative descriptive approach with data collection techniques including observation, interviews, and documentation. The results indicate that the game "Sentence Hunting" can create an enjoyable learning atmosphere, enhance learning motivation, enrich vocabulary, and help students understand the structure of sentences in Arabic texts. The competitive and collaborative nature of this game also encourages students to be more active in the learning process. These findings suggest that game-based learning methods can be an effective alternative to address the low reading skills in Arabic among students. The implications of this research highlight the importance of innovation in Arabic language teaching methods to improve student engagement and learning outcomes more optimally.
References
Abdul Ghofur, R. B. (2024). PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI ERA DIGITAL: TANTANGAN, PELUANG, DAN STRATEGI MENUJU PEMBELAJARAN YANG EFEKTIF. El-Fusha: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan, 5(1), 20.
Husain AlGhifari. (2024, desember). تطبيق كتاب "يسرنا" لتنمية مهارة القراءة للنصوص العربية في تعليم اللغة العربية. Qismul Arab: Journal of Arabic Education, 4(1), 38.
Isniyatun Niswah MZ, L. Q. (2024, Maret). PENDAMPINGAN BELAJAR BAHASA ARAB DENGAN METODE KARYA WISATA UNTUK MENINGKATKAN MUFRODAD SISWA DI MADRASAH IBTIDAIYAH MIFTAHUL ULUM DERO KESAMBEN JOMBANG. (A. R. Suleman, Penyunt.) kalandra jurnal pengabdian kepada masyarakat, 4(2), 86.
mirnawati. (2015). Penerapan Penggunaan Media Permainan Susun Kalimat Dalam Meningkatkan Penguasaan Bahasa Arab Siswa Kelas XII Madrasah Aliyah Aisyiyah Cabang Makassar. 6.
Puspita, H. H. (2023). Keterampilan Membaca dan Menulis: Teori dan Praktik,.
Retno Safitri, M. N. (2025). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Baca Tulis Siswa. Jurnal Cakrawala : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 91.
Rifqi Nur Ahmada, B. R. (2025, April). PERSEPSI SISWA KELAS X MA AL-MUNAWAROH TERHADAP KESULITAN DAN KEMUDAHAN PENGUASAAN KETRAMPILAN. AL-I’ROBY: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 2(1), 29.
roji, f. (2020). تطبيق طريقة التمييز في تعليم مهارة القراءة بمدرسة الثانوية الإسلامية الحكومية الأولى جاكرتا. Al-Tadris: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 8(1).
فيلا, ل. (2021). فعالية استخدام الطريقة السمعية الشفوية بلعبة berburu kata لترقية استيعاب مفردات اللغة العربية لدى تالميذ مدرسة حب الوطن باتي المتوسطة االسالمية.Mirnawati. (2015). Penerapan Penggunaan Media Permainan Susun Kalimat Dalam Meningkatkan Penguasaan Bahasa Arab Siswa Kelas XII Madrasah Aliyah Aisyiyah Cabang Makassar.
Abidin Sekolah Tinggi Agama Islam At-Tahdzib, Hasan, "سيكولوجية مهارة القراءة وتعليمها", Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam, Vol 5.No 1 (2023), <http://ejournal.staiat-tahdzib.ac.id/tsaqofi>
Febrianingsih, Dian, "Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa Arab", SALIMIYA: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, Vol.2, No.2 (2021), hal 25.
Furoidah, Asni, "Media Pembelajaran dan Peran Pentingnya dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab", Al-Fusha: Arabic Language Educational Journal, Vol.2,No.2 (2020), hal 66.
Harianto, Erwin, "'Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa'", Jurnal didaktika, Vol 9,No.1 (2020), hal 2, doi:https://doi.org/10.58230/27454312.2
Humaeroh, و Anis Fauzi, "Penggunaan Media Permainan Edukasi Dalam Pembelajaran Kelangsungan Hidup Organisme", Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, Vol.17,No.1 (2022), hal 43.
J. Muhammad Irsyad, S. rahmawati, A. Yani et al., "media pembelajaran bahasa dalam pembelajaran bahasa arab", Vol.03 (2022), hal 3.
Kholiq, A., "Media Pembelajaran Bahasa Arab", Vol.20,No.01 (2020), hal 298-300.
Thityn Ayu Nengrum, Muh. Arif, "Efektivitas Media Pembelajaran dalam Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab", vol.9, hal 4.
Rahmi, Syarifah, Zainal Abidin Hajib, و Teuku Sanwil, "فعالية إستخدام وسائل نص القصة لترقية مهارة القرائة", 10.2 (2022), ص.ص. 120–32
Nihayati, Churi Wardah, و Nurrohmatul Agustriasih, "Penggunaan permainan untuk meningkatkan semangat dan minat dalam pembelajaran Bahasa Arab di sekolah", Seminar Nasional Bahasa Arab Mahasiswa V, 2021, hal 429.
nazhyfa asti , rahmi wiza, ritonga Mahyudin, "pembelajaran bahasa arab dengan menggunakan thariqah al qiro’ah : a systemic review", jurnal elsa, Vol.20, No.1 (2022), hal 6-7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.