KOMPETENSI PROFESIONALISME GURU AKIDAH AKHLAK DALAM MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS VIII MADRASAH TSANAWIYAH NEGERI 2 BATANG HARI
DOI:
https://doi.org/10.61722/jipm.v3i5.1272Keywords:
Teacher Professional Competence, Student Learning Achievement, Effective Learning StrategiesAbstract
This study aims to determine the Professional Competence carried out by teachers in improving student learning achievement at MTSN Batang Hari. To find out the obstacles faced by teachers in improving student learning achievement at MTSN 2 Batang Hari. The results of this study indicate that the professional competence of teachers in improving student learning achievement has been carried out but has not been optimal. Then the obstacle for teachers in improving learning achievement is that there are still students who chat during the learning process. Efforts made by teachers to overcome obstacles in improving learning achievement by giving appreciation/rewards to students, so that they are enthusiastic in improving learning achievement.
References
______ Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru Dan Dosen. Yogyakarta: Laksana, 2018.
Akmal Hawi. Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Rajawali Pers, 2014.
Alfha Edison. Model Problem Based Learning Solusi Meningkatkan Prestasi Belajar. NTB: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia, 2021.
Deden Danil. Upaya Profesionalisme Guru Dalam Meningkatkan Prestasi Siswa Di Sekolah (Study Deskriptif Lapangan di Sekolah Madrasah Aliyah Cilawu Garut), Jurnal Pendidikan Universitas Garut (2019)
Feralys Novauli. Kompetensi Guru Dalam Peningkatan Prestasi Belajar Pada Smp Negeri Dalam Kota Banda Aceh, Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala (2015)
Halid Hanafi. La Adu dan Muzakkir, Profesionalisme Guru Dalam Pengelolaan Kegiatan Pembelajaran Di Sekolah. Yogyakarta: CV Budi Utama, 2018.
Haryani,dkk., Profesi Keguruan. Jambi: PT.Sonpedia Publishing Indonesia, 2024.
M. Joharis Lubis dan Indra Jaya. Komitmen Membangun Pendidikan (Tinjawan Krisis Hingga Perbaikan Menurut Teori). Sumatra Utara: CV. Pusdikra Mitra Jaya, 2020.
Paramita Susanti Runtu dan Rieneke Ryke Kalalo. Kompetensi Guru dalam Peningkatan Prestasi Belajar Siswa pada Masa Pandemi Covid-19. Jawa Tengah: NEM, 2021.
Patrisius Woda Fodhi Trisno. Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Wawan Hati Kepala Sekolah. Yogyakarta: PT Kanisius, 2022.
Rifma. Optimalisasi Pembinaan Kompetensi Pedagogik Guru Dilengkapi Model Pembinaan Kompetensi Pedagogik Guru. Jakarta: Kencana, 2016.
Rina Febriana. Kompetensi Guru. Jakarta Timur: PT Bumi Akasara, 2019.
Sugiono. Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2018.
Sumardi. Pengembangan Profesionalisme Guru Berbasis MGMP: Model dan Implementasinya untuk Meningkatkan Kinerja Guru. Yogyakarta: Deepublish, 2016.
Yayat Ruhiyat. Implementasi Kompetensi Profesional Guru dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik (2019)
Yurmaini, Erliyanti, Dewi Sundari. Pendekatan dalam Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif, Jurnal Ilmu Pendidikan dan Keislaman (2024).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.