ANALISIS NILAI-NILAI KEISLAMAN DALAM LIRIK LAGU RELIGI "TOMAT (TOBAT MAKSIAT)" KARYA WALI BAND
DOI:
https://doi.org/10.61722/jipm.v3i6.1547Keywords:
Islamic Values, Wali Song, Tomat Lyrics, Da’wahAbstract
This study aims to analyze and describe the representation of Islamic values (akidah, syariah, dan akhlak) contained in the lyrics of the religious song "Tomat (Tobat Maksiat)" by Wali Band. The method used is qualitative descriptive with a textual content analysis approach. Primary data in the form of song lyrics were obtained through library research and documentation. The results of the analysis show that the lyrics of this song contain comprehensive values. Key findings show the dominance of akidah values, including Remembering the Hereafter (Zuhud) and Repentance (Nadamah), as well as moral values such as Self-Awareness (Muhasabah) and Piety. The message of faith (faith in the Last Day) was found to have a significant percentage. It is concluded that the song "Tomat (Tobat Maksiat)" is a very effective contemporary medium of da'wah, especially for the younger generation, because it successfully combines a deep religious message with light pop music and popular language (an acronym for Tobat Maksiat), in line with the mau'izhah hasanah method.
References
Aisyah, P. N. (2023). KEMATIAN DAN KONSEP MENGINGATNYA MENURUT AL-QUR’AN ( KAJIAN TAFSIR TEMATIK DAN ANALITIS ). UNIVERSITAS ISLAM NEGERI KIAI HAJI ACHMAD SIDDIQ JEMBER.
Arifin, S. (2022). NILAI-NILAI PENDIDIKAN YANG TERKANDUNG DALAM IMAN KEPADA HARI AKHIR. Jurnal Mas Mansyur, 1(1), 24–32.
Cholil, M., & Kamaliah. (2015). ANALISIS PESAN DAKWAH LAGU TOBAT MAKSIAT. El-Hikmah, 7(3), 24–41.
Desinta, M., Asrori, H. M., & Hartoyo, A. (2022). ANALISIS PENGUATAN KARAKTER KEIMANAN, KETAKWAAN DAN AKHLAK MULIA DI KELAS 5 SD. JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 8(2), 128–138. https://doi.org/10.31932/jpdp.v8i2.1726
Fitriah, L., & Vivian, Y. I. (2022). Ideologi Pendidikan melalui Pendidikan Seni Musik dalam Sebuah Kreativitas. Jurnal Mebang: Kajian Budaya Musik Dan Pendidikan Musik, 2(1), 59–66. https://doi.org/10.30872/mebang.v2i1.26
Hafidah, H., Yustianingsih, D., Ashyfa, N. A. N., Ihsaque, Z. S., & Parhan, M. (2023). PERKEMBANGAN MUSIK SEBAGAI MEDIA DAKWAH BAGI GENERASI ZILLENIAL. Hikmah, 17(2), 309–322. https://doi.org/10.35931/aq.v16i4.1189
Hanifah, M., Novtrianti, S., Nabila, Z., Syaputra, F., & Wismanto. (2024). Keutamaan Beriman Kepada Kitab-Kitab Allah Dalam Membangun Ketakwaan dan Ketaatan. Moral : Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 1(4), 75–90. https://doi.org/10.61132/moral.v1i4.223
Harahap, S. R. (2022). EKSISTENSI NILAI-NILAI DAKWAH DI KALANGAN GENERASI Z. Jurnal Manajemen Dakwah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 8(1), 79–99.
Hasnah M, R. (2021). PENDIDIKAN KETAQWAAN DALAM AL-QUR’AN. Murabby: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 60–73.
Hidayat, S., Cahyanita, B., & Mustafidin, A. (2025). INTEGRASI NILAI NILAI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM KURIKULUM PENDIDIKAN DI PONDOK PESANTREN DARUL AMANAH BEDONO. Journal Homepage: ALMUSTOFA: Journal of Islamic Studies and Research, 2(1), 231–242. https://ejournal.bamala.org/index.php/almustofa/
Husniati, R. (2022). RELEVANSI TAUBAT DENGAN KESEHATAN MENTAL DALAM ISLAM. UIN Sunan Gunung Djati Bandung.
Istiqomalia, Y. (2022). METODE DAKWAH DALAM MENGHADAPI PERKEMBANGAN BUDAYA POPULER. Istiqomalia, Y. (2022). Metode DakINTELEKSIA: Jurnal Pengembangan Ilmu Dakwah, 2, 361–378.
Lia, Y. R. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Syair-Syair Lagu Religi Wali Band. At-Tarbiyah al-Mustamirrah: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 89–103.
Lusita, P. F., & Mulyani, P. K. (2025). ANALISIS INTEGRASI NILAI KEISLAMAN AKHLAKUL KARIMAH DAN IMTAQ DALAM BUKU PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS III DI MADRASAH IBTIDAIYAH. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 381–396.
Manurung, K. (2022). MENCERMATI PENGGUNAAN METODE KUALITATIF DI LINGKUNGAN SEKOLAH TINGGI TEOLOGI. Filadelfia: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen, 3(1), 285–300. http://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/intek/article/view/480/340.
Maryati, Y. S., Saefullah, A. S., & Azis, A. (2025). LANDASAN NORMATIF RELIGIUS DAN FILOSOFIS PADA PENGEMBANGAN METODOLOGI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Maryati, Y. S., Saefullah, A. S., & Azis, A. (2025). Landasan Normatif Religius Dan FilosofiQolamuna: Keislaman, Pendidikan, Literasi Dan Humaniora, 1(2), 65–84. http://jurnal.qolamuna.id/index.php/JQ
Nasichah, Jannah, A. C. R., & Andini, Z. Q. (2023). Peran Musik Religi Dengan Kesehatan Mental Pada Mahasiswa. At-Taujih: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(1), 83–95. https://jurnal.iaihnwpancor.ac.id/index.php/taujih
Pasya, S. A. N., Probosini, A. R., & Djatmiko, G. (2021). NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER PADA TARI TOPENG GETAK DI RUMAH SENI MADHU RO’OM PAMEKASAN MADURA Doc Archive. Indonesian Journal of Performing Arts Education, 1(2), 33–41. https://doi.org/10.24821/ijopaed
Putri, G. S., Rajab, K., & Shofiah, V. (2025). Psikoterapi Taubat Model Terapi Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Psikologi, 2(3), 208–217.
Putri, R. P. (2019). PESAN DAKWAH GRUP BAND WALI DALAM SYA’IR LAGU “TOBAT MAKSIAT” DAN “BOCAH NGAPA YAK” (ANALISIS WACANA MODEL TEUN A. VAN DIJK). UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SUNAN AMPEL SURABAYA.
Rahwan, & Baharun, M. (2022). MUSIK SEBAGAI MEDIA DAKWAH DALAM PANDANGAN SYAFI’IYAH. Jurnal Komunikasi & Konseling Islam Maddah, 4(1), 1–13. http://dinulislami.blogspot.com/2016/02/fiqih-
Rini, K. A., Hasibuan, M. D. A., & Anwar, A. (2025). Seni Musik dalam Islam. Journal of Early Children Islamic Education Al Ghulam e ISSN Xxxx-Xxxx, 1, 23–34.
Rohman, A. (2021). NILAI-NILAI PENDIDIKAN AKHLAK DI DALAM KITAB AL-RISALATUL QUSYARIYAH. Edu Global: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 86–95.
Saefullah, A. S. (2024). Ragam penelitian kualitatif berbasis kepustakaan pada studi agama dan keberagamaan dalam Islam. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(4), 195–211.
Saefullah, A. S., & Sukmara, D. (2025). Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Tradisi Ngalaksa Rancakalong: Sebuah Kajian Kualitatif Etnopedagogis. Borneo Journal of Islamic Education, 5(1), 101–112. https://doi.org/10.21093/bjie.v5i1.10660
Samsukamal, F. N., Saifuddin, A. A., Mat Jusoh, M. A., Zeffrie, M. Z., & Osman, M. A. R. (2023). PENGARUH BUDAYA POPULAR DALAM MEDIA: PENGGUNAAN UNSUR BUDAYA POPULAR DALAM KOMUNIKASI DAKWAH. E-Journal of Islamic Thought & Understanding, 6(2), 78–92. https://doi.org/10.24191/ejitu.v6i2.7204
Seniwati. (2025). Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Nilai-Nilai Islam. JURNAL KOMPREHENSHIF, 3(1), 258–265.
Setiari, I. (2019). Kajian Nilai Sosial Dalam Lirik Lagu “Buka Mata Dan Telinga” Karya Sheila On7. Jurnal Soshum Insentif, 173–181. https://doi.org/10.36787/jsi.v2i2.92
Shandy, D. A., & Yohana, N. (2014). Representasi Makna Pesan Dakwah Dalam Lirik Lagu Tomat (Tobat Maksiat) Pada Album Ingat Shalawat Karya Wali Band. Jom FISIP, 1(2), 1–15.
Syaflinawati. (2025). SENI MUSIK DALAM PERSPEKTIF IDEOLOGI. Sitakara : Jurnal Pendidikan Seni & Seni Budaya, 10(2), 193–202. https://doi.org/10.31851/sitakara
Yeni, P., & Kurniawan, E. Y. (2024). MUSIK DALAM PERSPEKTIF ISLAM. JIIC: JURNAL INTELEK INSAN CENDIKIA, 1(9), 5643–5650. https://jicnusantara.com/index.php/jiic
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










