MENINGKATKAN KETERLIBATAN SISWA MELALUI PEMANFAATAN SUMBER BELAJAR LOKAL
DOI:
https://doi.org/10.61722/jipm.v3i`1.696Keywords:
Local Learning Resources, Improving, Culture, StudentsAbstract
Increasing student involvement in the learning process is one of the main goals in education. Utilizing local learning resources that include cultural potential, traditions and the surrounding environment is a strategic approach to achieving this goal. This research aims to explore how local learning resources can increase student engagement through relevant and meaningful learning. Where the method used isliterature study. The results show that local learning resources that include culture, traditions and the surrounding environment can increase student participation and strengthen feelings of love for the culture and surrounding environment.
References
Abroto, Andi Prastowo, R. A. (2021). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu, 5(3), 1632–1638. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/971
AR, M. M., & Asmoni, A. (2023, December). IDENTIFIKASI POLA ASUH ORANG TUA PERANTAU KE-JAKARTA DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PENDIDIKAN ANAK SEKOLAH DASAR (STUDI SDN KALIANGET BARAT V SUMENEP MADURA). In PROSIDING SNAPMA (Seminar Nasional Hasil Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat LPPM UNIPMA) (Vol. 1, pp. 111-119).
AR, M. M., Asmoni, A., Aini, K., & Wardi, M. (2024). The Relationship of the 5th Batch Campus Teaching Program to Literacy and Numeracy Skills in Elementary Schools. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 16(2), 1999-2011.
AR, M. M., Rasyid, S. F., & Ridwan, M. (2021). Legacy of heroic values education kh. abdullah sajjad from madura assisted with learning comics for sd/mi students in sumenep. Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 14(1), 79-88.
Asmoni, A., & Hodairiyah, H. (2022, November). IMPROVING TEACHER ABILITY IN CLASSROOM MANAGEMENT POST COVID-19 PANDEMIC AT INTEGRATED ISLAMIC ELEMENTARY SCHOOL, PANGARANGAN SUMENEP. In Proceeding International Conference on Digital Education and Social Science (Vol. 1, No. 1, pp. 1-6).
Asmoni, A., & Kuswandi, I. (2021). College Survive Strategy Through Risk Management. Praniti Wiranegara (Journal on Research Innovation and Development in Higher Education), 1(1), 01-09.
Elfrianto, Indra Utama, Akmaluddin, & Zulkiafli Amin. (2024). Manajemen Kinerja Guru Dalam Konteks Kurikulum Merdeka; Peningkatan Efektivitas Pembelajaran. In Muhammad Arifin & Nur’Afifah (Eds.), Sustainability (Switzerland). UMSU Press.
Fathurrahman, F., Asmoni, A., & Al Faruq, M. S. (2022). Servant Leadership dalam Program Pengembangan Keprofesionalan Berkelanjutan Guru Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan di Era Digital. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan, 7(2), 51-60.
Fitri, H., Izzatin, M., & Ferryansyah, F. (2019). Pengembangan Buku Saku Berbasis Kearifan Lokal Sebagai Sumber Belajar Pada Materi Bilangan. Mathematics Education And Application Journal (META), 1(1), 8–18. https://doi.org/10.35334/meta.v1i1.835
Hapsari, A. N., Asdevi, A. P., Apriliani, F., & ... (2024). Pemanfaatan Sumber Belajar Lokal dalam Pembelajaran IPS di SD: Meningkatkan Keterlibatan Siswa dan Memperkuat Identitas Lokal. Jurnal Pendidikan …, 8, 24369–24379. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/15774%0Ahttps://jptam.org/index.php/jptam/article/download/15774/11859
Hardiansyah, F., Armadi, A., AR, M. M., & Wardi, M. (2024). Analysis of field dependent and field independent cognitive styles in solving science problems in elementary schools. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 10(3), 1159-1166.
Jamilah, J., AR, M. M., Fauzi, M., Ahmad, S., Arendra, A., Hidayat, K., & Dzulkarnain, I. (2025). Pengolahan Limbah Sabut Kelapa dan Siwalan Sebagai Produk Bernilai Tambah Di Desa Romben Barat Sumenep. AKM: Aksi Kepada Masyarakat, 5(2), 677-684.
Kuswandi, I., & Asmoni, A. (2023). Epistemologi Keilmuan Pesantren Pendekatan Multidisipliner. DINAMIKA: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman, 8(2), 23-34.
Mulyati, S., Fkip, E., & Kuningan, U. (2020). PEMBELAJARAN IPS BERBASIS KEARIFAN LOKAL LOCAL WISDOM-BASED SOCIAL STUDIES LEARNING PLAN PENDAHULUAN 122 | Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Vol . VII No . 1 Juli 2020. VII(1), 121–133.
Nurdiansyah, N. (2021). Pemanfaatan Sejarah Lokal Kerajaan Siak sebagai Sumber Belajar untuk Mengembangkan Kesadaran Sejarah Siswa. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(2), 518–526. https://doi.org/10.30605/jsgp.4.2.2021.1341
Rezkya Nugraha, A., & Deta, U. A. (2023). Profil Pemanfaatan Kearifan Lokal dalam Program Unggulan Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah: Studi Observasional. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 51–55. https://doi.org/10.58706/jipp.v1n2.p51-55
Rizqon, M., Musafiri, A., Utaya, S., & Astina, K. (2016). Potensi Kearifan Lokal Suku Using Sebagai Sumber Belajar Geografi Sma Di Kabupaten Banyuwangi. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan , 1(10), 2040–2046. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/7955
Siregar Alfitriani. (2022). Workshop Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) Bahasa Inggris (M. Hikmawan Syahputra (ed.)). UMSU Press.
Sriyanti & Sriartha. (2019). Pengembangan Sumber Belajar IPS Berbasis Kearifan Lokal Sistem Subak dalam Membangun Nilai Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan IPS Indonesia, 3(2), 716–720.
Sugiyono. (2018). Seminar Nasional Hasil Penelitian dan Abdimas Tahun 2019. Inovasi Riset Dan Abdimas Perguruan Tinggi Di Era Disrupsi, 138–148.
Wulandari, T. A., & Mubah, H. Q. (2022). Implementasi Kurikulum Dalam Memanfaatkan Sumber Belajar Sebagai Penunjang Pembelajaran. Re-JIEM (Research Journal of Islamic Education Management), 5(1), 117–131. https://doi.org/10.19105/re-jiem.v5i1.5717
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.