Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Animaker Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.61722/jipm.v3i`1.726Keywords:
Animaker, Learning Media, Mathematics, Learning Outcomes, Educational Innovation.Abstract
Improving the quality of education requires innovation in teaching media, especially for Mathematics, which is often considered difficult by students. This study aims to evaluate the effectiveness of Animaker as a learning medium on the academic performance of fourth-grade students at SD Pelita Hati. A quasi-experimental method with a pretest-posttest control group design was employed. The experimental group used Animaker, while the control group relied on traditional lecture methods. Data were collected through learning achievement tests and analyzed using a t-test. The findings revealed that the experimental group achieved a higher average posttest score (84.85) compared to the control group (77.68), with a statistically significant difference (p < 0.05). In conclusion, Animaker is effective in enhancing students' learning outcomes and creating a more engaging and interactive learning experience.
References
AR, M. M., & Asmoni, A. (2023, December). IDENTIFIKASI POLA ASUH ORANG TUA PERANTAU KE-JAKARTA DAN IMPLIKASINYA TERHADAP PENDIDIKAN ANAK SEKOLAH DASAR (STUDI SDN KALIANGET BARAT V SUMENEP MADURA). In PROSIDING SNAPMA (Seminar Nasional Hasil Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat LPPM UNIPMA) (Vol. 1, pp. 111-119).
AR, M. M., Asmoni, A., Aini, K., & Wardi, M. (2024). The Relationship of the 5th Batch Campus Teaching Program to Literacy and Numeracy Skills in Elementary Schools. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 16(2), 1999-2011.
AR, M. M., Rasyid, S. F., & Ridwan, M. (2021). Legacy of heroic values education kh. abdullah sajjad from madura assisted with learning comics for sd/mi students in sumenep. Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 14(1), 79-88.
Asmara, D., Agustina, S., & Apreasta, N. (2023). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Animasi untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa dalam Matematika. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 18(2), 130-139.
Asmoni, A., & Hodairiyah, H. (2022, November). IMPROVING TEACHER ABILITY IN CLASSROOM MANAGEMENT POST COVID-19 PANDEMIC AT INTEGRATED ISLAMIC ELEMENTARY SCHOOL, PANGARANGAN SUMENEP. In Proceeding International Conference on Digital Education and Social Science (Vol. 1, No. 1, pp. 1-6).
Asmoni, A., & Kuswandi, I. (2021). College Survive Strategy Through Risk Management. Praniti Wiranegara (Journal on Research Innovation and Development in Higher Education), 1(1), 01-09.
Audie, R. (2019). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Keterlibatan Siswa dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 14(2), 73-80.
Fajrianti, R., & Meilana, D. (2022). Manfaat Penggunaan Media Pembelajaran Animasi dalam Proses Belajar Mengajar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 20(1), 58-65.
Fitriani, L. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Terhadap Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(2), 45-53
Hardiansyah, F., Armadi, A., AR, M. M., & Wardi, M. (2024). Analysis of field dependent and field independent cognitive styles in solving science problems in elementary schools. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 10(3), 1159-1166.
Jamilah, J., AR, M. M., Fauzi, M., Ahmad, S., Arendra, A., Hidayat, K., & Dzulkarnain, I. (2025). Pengolahan Limbah Sabut Kelapa dan Siwalan Sebagai Produk Bernilai Tambah Di Desa Romben Barat Sumenep. AKM: Aksi Kepada Masyarakat, 5(2), 677-684.
Khaesarani, D., & Khairani Hasibuan, R. (2021). Matematika dalam Pendidikan: Konsep dan Implementasi di Sekolah. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(3), 211-220.
Kamarullah, A. (2017). Matematika Sebagai Ilmu yang Berkembang dan Peranannya dalam Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan, 29(2), 104-113.
Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning. Cambridge University Press.
Putri, A., et al. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Animasi terhadap Pemahaman Siswa. Jurnal Teknologi Pembelajaran, 16(1), 45-56.
Sari, P., et al. (2019). Peran Teknologi dalam Mengubah Paradigma Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Pendidikan Teknologi, 14(3), 78-85.
Sari, P., & Yulianto, M. (2021). Penerapan Media Animasi dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Kelas IV SD. Jurnal Inovasi Pendidikan, 19(1), 89-97.
Yanti, M., et al. (2019). Penerapan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa dalam Pendidikan Dasar. Jurnal Pendidikan, 22(1), 120-130.
Zamzami, W. S. (2021). StrategiKomunikasiOrganisasi. Journal Educational Research and Social Studies, Volume 2 N, 25–37.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.