Inovasi Strategi Pemasaran Syariah dalam Menghadapi Persaingan Industri Perbankan Nasional pada BTN Syariah Purwokerto

Authors

  • Arzeti Ika Febrianti UIN Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Eili Widiyastuti UIN Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Hanifah Nabila UIN Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Lie Aulia Ulfi UIN Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Yuliana Nur Hasnita UIN Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto
  • Sulasih UIN Prof. KH. Saifuddin Zuhri Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.61722/jemba.v2i6.1511

Keywords:

Banking; Digital Marketing; Innovation; Islamic Marketing

Abstract

This study aims to analyze the forms of Islamic marketing strategy innovation implemented by BTN Syariah Purwokerto in facing competition within the national banking industry and to identify its supporting and inhibiting factors. This research employs a qualitative approach using a case study method through in-depth interviews, observations, and documentation. The findings reveal that innovation occurs in three main areas: products, services, and promotions. BTN Syariah Purwokerto adapts its products to local needs, enhances digital and ethical service quality, and strengthens promotions through social media and community education activities. These innovations not only improve the bank’s competitiveness but also strengthen its image as an Islamic financial institution committed to ethical values and social welfare.

References

Ainun Nufus, Natasya Natasya, Mas Munfasiroh, & Rasidah Novita Sari. (2024). Strategi Inovasi Produk Keuangan Syariah untuk Meningkatkan Inklusi Finansial. SANTRI : Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Islam, 2(6), 104–116. https://doi.org/10.61132/santri.v2i6.1016

Anggraini, M., & Iqbal Fasa, M. (2024). Strategi Pemasaran Syariah Dalam Meningkatkan Loyalitas Pelanggan Di Perbankan Syariah. JICN: Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 1(November), 1–14.

Ansori, M., & Hazmi, F. (2020). Strategi Bersaing Lembaga Keuangan Syariah dalam Menghadapi Persaingan Industri Keuangan di Jawa Tengah. Wahana Islamika: Jurnal Studi …, 6(1), 67–80.

Cholilah, A. U., & Haryanti, P. (2024). Efektivitas Digital Marketing Produk Cicil Emas Pada Bank Syariah Indonesia. Dalwa Islamic Economic Studies, 3(2), 84–98. https://doi.org/10.38073/dies.v3i2.1914

Hafidh Fachruddin, M. (2025). Strategi pemasaran bank syariah dalam menghadapi perkembangan industri keuangan di indonesia. In Maliki Interdisciplinary Journal (MIJ) eISSN (Vol. 3). http://urj.uin-malang.ac.id/index.php/mij/index

Handayani, R. N., Fasa, M. I., & Suharto. (2023). STRATEGI PEMASARAN PRODUK BANK SYARIAH DI TENGAH PESATNYA PERTUMBUHAN INDUSTRI PERBANKAN SYARIAH DI INDONESIA. Jurnal JUMANIS-BAJA, 10.

Insiyah, C., & Fitriani, N. E. (2025). PENGARUH STRATEGI DIGITAL MARKETING DAN TINGKAT BAGI HASL AKAD MUDHARABAHTERHADAP MINAT NASABAH TABUNGAN HAJI INDONESIA DI BANK SYARIAH INDONESIA KANTOR CABANG PAMEKASAN. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, VIII(I), 12.

Kusumaningrum, B., Tri Oktavia, N., Yunafiroh, R., Basuki Choirul, A., & Eko Sujianto, A. (2023). STRATEGI DAN INOVASI DIGITALISASI MARKETING PADA BANK SYARIAH INDONESIA. Jurnal Akuntansi Dan Pajak. http://jurnal.stie-aas.ac.id/index.php/jap

Malik, T. (n.d.). Strategi Pemasaran Syariah Bank Muamalat Indonesia. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 5(2), 2022. https://journalkopin.acd/index.php/fairvalue

Marella Vanni, K., & Safirotu Nadan, V. (2023). Efektivitas Strategi Pemasaran Digital Banking Bank Syariah Di Indonesia. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbankan Syariah, 12.

Musawwa, M. A. Al, & Hanifah, L. (2023). Strategi Pemasaran Syariah Dalam Meningkatkan Jumlah Nasabah Produk Tabungan Haji Dan Umroh Ib Pada Btn Syariah Kcps Gresik. Jurnal Tabarru’ : Islamic Banking and Finance, 6(November), 669–684.

Negoro, H. A., & Wahyudi, R. (2021). STRATEGI PEMASARAN DALAM MENINGKATKAN NASABAH PRODUK PEMBIAYAAN MURABAHAH PADA KSPPS BAITUT TAMWIL TAZAKKA. Journal of Global Business and Management Review, 3(1), 52. https://doi.org/10.37253/jgbmr.v3i1.4985

Nurma Dewi, A., & Setiawan, D. (2024). Analisis Strategi Bauran Pemasaran Pada Bisnis Kuliner (Studi Kasus CV. Gehu Extra Pedas Chili Hot). GREAT: Jurnal Manajemen Dan Bisnis Islam, 1(1). https://doi.org/10.62108/great.v1i1.477

Setiawan, A., Sintia Diadani, P., Masyita, R., Ritonga Ari Putri, S., & Nurbaiti. (2025). Strategi Digitalisasi di Bank Syariah untuk Meningkatkan Daya Saing. Jurnal Sains Ekonomi Dan Edukasi, 2(1), 260–270. https://doi.org/10.62335

Sumadi, Tho’in, M., Efendi, T. F., & Permatasari, D. (2021). Pengaruh Strategi Pemasaran Syariah, Kepuasan Konsumen, dan Kepercayaan Konsumen Terhadap Loyalitas Konsumen (Studi Kasus Pada Naughti Hijab Store). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(2). https://doi.org/10.29040/jiei.v7i2.2562

Syamsul Arifin. (2020). Konsep Marketing dalam Inovasi Produk Perbankan Syariah NIZHAM. Jurnal Ekonomi Syariah, 14(01), 112–123.

Trisnaudy, W. R., Fasa, M. I., & Susanto, I. (2024). Inovasi Strategi Pemasaran Bank Syariah Dalam Memanfaatkan Teknologi Digital untuk Meningkatkan Akses dan Keterlibatan Nasabah Sharia Bank Marketing Strategy Innovation In Utilizing Digital Technology to Improve Customer Access and Engagement. JICN: Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 1(5), 3046–4560.

Vanni, K. M., & Nadan, V. S. (2023). Efektivitas Strategi Pemasaran Digital Banking Bank Syariah Di Indonesia. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbankan Syariah, 3.

Wibowo, A., & Fasa, M. I. (2024). Pemanfaatan Media Sosial Dan Digital Marketing Dalam Pemasaran Produk Bank Syariah Indonesia. Jurnal Manajemen, Akuntansi Dan …, 2(3).

Zuhrinal M. Nawawi, & Salsabila Sofiya Wardani. (2025). Efektivitas Strategi Pemasaran Bank Syariah dalan Menarik Minat Nasabah Muda. Jurnal Bisnis, Ekonomi Syariah, Dan Pajak, 2(2), 13–21. https://doi.org/10.61132/jbep.v2i2.968

Downloads

Published

2025-10-15

How to Cite

Arzeti Ika Febrianti, Eili Widiyastuti, Hanifah Nabila, Lie Aulia Ulfi, Yuliana Nur Hasnita, & Sulasih. (2025). Inovasi Strategi Pemasaran Syariah dalam Menghadapi Persaingan Industri Perbankan Nasional pada BTN Syariah Purwokerto. JURNAL ILMIAH EKONOMI, MANAJEMEN, BISNIS DAN AKUNTANSI, 2(6), 62–68. https://doi.org/10.61722/jemba.v2i6.1511

Issue

Section

Articles