Pengaruh Kepemimpinan Transformasional dan Budaya Kerja Terhadap Kinerja Guru Melalui Motivasi Kerja di Sekolah Dasar Gugus 01 Sugihwaras Bojonegoro
DOI:
https://doi.org/10.61722/jipm.v2i5.447Keywords:
Teacher Performance, Teacher Motivation, Transformational Leadership, Work CultureAbstract
The purpose of this study is to describe, test, and analyze the effects of Transformational Leadership and work culture on teacher performance, both directly and indirectly through teacher motivation, at Elementary School Cluster 01 Sugihwaras Bojonegoro. This research employs a quantitative approach, with a sample of 61 teachers selected using census sampling. Data collection was carried out through questionnaires and documentation, and the analysis used Partial Least Squares (PLS). The findings indicate that performance, motivation, transformational leadership, and organizational culture are all rated very high. Transformational leadership and organizational culture have a significant positive effect on teacher motivation. Organizational culture significantly impacts teacher performance, while transformational leadership does not have a direct significant effect on teacher performance. However, transformational leadership significantly affects teacher performance through motivation, and organizational culture significantly impacts teacher performance both directly and through motivation.
References
Arikunto, S. (2019). Teknik Pengumpulan Data. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Ghozali, I., & Latan, H. (2017). Partial Least Square: Konsep, Metode, dan Aplikasi menggunakan program WarpPLS 5.0 (3 ed.). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponogoro.
Hasibuan, M. S. P. (2019). Manajemen: Dasar, Pengertian, dan Masalah. Jakarta: Bumi Aksara.
Khan, M. A., Ismail, F. B., Hussain, A., & Alghazali, B. (2020). The interplay of leadership styles, innovative work behavior, organizational culture, and organizational citizenship behavior. Sage Open, 10(1), 2158244019898264.
Mangkunegara, A. A. A. P. (2020). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mardiyah, M., Indrawati, M., & Utari, W. (2023). Pengaruh Dukungan Organisasi Dan Kepemimpinan Terhadap Kepuasan Melalui Motivasi Kerja Guru Smk Negeri Dander Bojonegoro. Jurnal Ilmiah Pendidikan Kebudayaan Dan Agama, 1(2), 31–42.
Muliati, A. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Terhadap Motivasi dan Kinerja Guru yang Dimoderasi oleh Iklim Sekolah di MTSN 1 Medan. Islamic Education, 2(1), 25–30.
Mulyasa, E. (2018). Implementasi Kurikulum 2013 Revisi Dalam Era Revolusi Industri 4.0. Jakarta: Bumi Aksara.
Musran, Makrus, M., & Wargianto. (2019). Pengaruh Kompensasi, Lingkungan Kerja, Budaya Organisasi Dan Pemanfaatan Teknologi Informasi Terhadap Motivasi Kerja Serta Dampaknya Terhadap Kinerja Musran Magister Manajemen STIE Pertiba Pangkalpinang. Jurnal Ekonomi dan Manajemen, 5(2), 1–19.
Notoatmodjo, S. (2018). Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.
Novalianti, S., Setyaningsih, S., & Laihad, G. H. (2022). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional, Budaya Kerja Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru Pada Masa Pandemi. Jurnal Management Pendidikan, 10(2)(02), 16–23.
Nurhuda, A., Sardjono, S., & Purnamasari, W. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Transformasional, Disiplin Kerja, Lingkungan Kerja Terhadap Motivasi Dan Kinerja Karyawan Rumah Sakit Anwar Medika Jl. Raya Bypass Krian Km. 33 Balongbendo – Sidoarjo. IQTISHADequity jurnal MANAJEMEN, 1(1). https://doi.org/10.51804/iej.v1i1.355
Rasidin, R., Disman, D., & Rahmat, P. S. (2022). Hubungan Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah dan Budaya Organisasi dengan Kinerja Guru Sekolah Menengah Pertama Negeri di Gugus Luragung Kabupaten Kuningan. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi, 19(01), 41–48.
Rifa’i, A. A. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah dan Budaya Kerja Terhadap Peningkatan Kinerja Guru. Indonesian Journal of Education Management & Administration Review, 4(1), 163–169.
Rivai, A. (2020). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional dan Budaya Organisasi Terhadap Kinerja Karyawan. Maneggio: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 3(2), 213–223.
Rivai, V. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia untuk Perusahaan dari Teori ke Praktek. Jakarta: Murai Kencana.
Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2018). Perilaku Organisasi. Jakarta: Salemba Empat.
Sagala, S. (2017). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Santoso, H., Utari, W., & Prasetyo, I. (2021). Pengaruh Kompetensi Dan Pelatihan Terhadap Kinerja Guru Dengan Motivasi Sebagai Variabel Intervening Di Smk Nahdlatul Ulama Balikpapan. Jurnal Manajerial Bisnis, 5(2), 115–126. https://doi.org/10.37504/jmb.v5i2.391
Saputro, R. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional dan OCB Terhadap Kinerja Karyawan Melalui Motivasi. Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 9(2).
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suprastiyo, A., Prasetyo, I., Halimah, N., & Utari, W. (2022). Dampak Komunikasi Dan Motivasi Serta Kepemimpinan Kepala Sekolah Pada Kinerja Guru SD Negeri Gugus 5 Jetis Kabupaten Mojokerto. Jurnal Manajemen Dirgantara, 15(1), 47–53.
Usman, H. (2022). Manajemen: Teori, Praktik, dan Riset Pendidikan Edisi 4. Bumi Aksara.
Zulkarnaen, Z., Supriyati, Y., & Sudiarditha, I. K. R. (2020). Pengaruh budaya sekolah, gaya kepemimpinan transformasional, dan motivasi kerja terhadap kinerja guru SMK. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 8(2), 175–185. https://doi.org/10.21831/jamp.v8i2.33867
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.