PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PLASTISIN TERHADAP KEMAMPUAN MENGENAL ANGKA PADA ANAK USIA DINI

Authors

  • Ratna Ratna Pascasarjana, Universitas Negeri Makassar
  • Herlina Herlina Pascasarjana, Universitas Negeri Makassar
  • Muhammad Yusri Bachtiar Pascasarjana, Universitas Negeri Makassar
  • Wahira Wahira Pascasarjana, Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.61722/jipm.v3i2.770

Keywords:

Plasticine Media, Knowing Numbers, Early Childhood

Abstract

This study aims to describe the ability to recognize numbers in early childhood and analyze the effect of the use of plasticine media on the improvement of these abilities. Early childhood is at a stage of cognitive development that requires concrete and interactive experiences in learning, so plasticine media is chosen as a tool to introduce numbers through play activities. The research method used is quantitative with a quasi-experimental design. Data were collected through observation and tests of the ability to recognize numbers before and after treatment. The results of the study show that the initial ability to recognize numbers in early childhood is at the basic level, namely being able to recognize the numbers 1-5. After the use of plasticine media, there was a significant improvement in the ability to recognize numbers, including understanding shapes, sequences, and number concepts. Children are more motivated and actively involved in learning. The conclusion is that plasticine media is effective in improving children's ability to recognize numbers and provide a concrete, fun learning experience according to the characteristics of early childhood development.

References

Abimayu. (2000). Psikologi Pendidikan. Makassar. FIP UNM.

Aisyah Siti, et al. (2007). Perkembangan dan Konsep Dasar Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Universitas Terbuka.

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Azhar, arsyad. (2005). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Perasa.

Badru, Zaman. (2007). Media dan Sumber Belajar Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Penerbit Universitas Terbuka.

Depdiknas. (2006). Bermain dan Permainan Anak di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Balai Pustaka.

Depdiknas. (2007). Persiapan Membaca dan Menulis Permulaan Melalui Permainan. Jakarta: Depdiknas.

Djamarah Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Hartati, Sofia. 2005. Perkembangan Belajar Pada Anak Usia Dini. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Hasnida. (2015). Analisis Kebutuhan Anak Usia Dini. Jakarta: Luxima Mertro Media.

Hildayani, Rini, (2005). Psikologi Perkembangan Anak: Jakarta Universitas Terbuka.

Istiyati, Catarina. (2006). Pembelajaran Baca Tulis Hitung di Sekolah. Depdiknas DirJen PMP dan TKPP dan PGM. Yogyakarta.

Khadijah, (2012). Konsep Dasar Pendidikan Prasekolah, Bandung: Cipta Pustaka.

Mahmud, (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung Pustaka Setia.

Masitoh, (2018). Strategi Pembelajaran Taman Kanak-Kanak. Jakarta: Universitas Terbuka.

Montolalu, (2007). Bermain dan Permainan anak. Jakarta: Universitas Terbuka.

Munandar Utami. (2004). Pengembangan Kreativitas anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.

Nurlaila. (2004). Pendidikan Anak Dini Usia untuk Mengembangkan Multipel Intelegensi. Jakarta: Dharma Graha Group.

Rostina, Sundayana. (2014). Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: CV. Alfabeta.

Sisdiknas. (2000). Undang-Undang Tentang Sisdiknas. Jakarta: Tarnita Utama.

Sofyan, Hendra (2014). Perkembangan Anak Usia Dini dan Cara Praktis Peningkatannya. Jakarta: CV. Infomedika.

Sudaryanti. (2006). Pengenalan Matematika Anak Usia Dini. Yogyakarta: FIP UNY.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: CV. Alfabeta.

Sudjana, Nana dan Ahmad Rivai (2002). Media Pengajaran, Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Sujiono Bambang. (2007). Metode Pengembangan Fisik. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sujiono, Yuliani, Nurani. (2008). Metode Pengembangan Kognitif. Jakarta: Universitas Terbuka.

Susanto, Ahmad. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.

Susilana, Rudi dan Riyana Cepi. (2007). Media Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Sutan Zanti. (2003). Dasar – dasar Kependidikan. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan Suyanto, Slamet. 2005. Pembelajaran Untuk Anak. Jakarta: Dekdikbud. Wakiman 2001. Menumbuhkan Kesenangan Belajar Melalui Permainan. Yogyakarta: FIP UNY.

Wijayani, Novan Ardi. (2014). Desain Pembelajaran Pendidikan: Tata Rancang Pembelajaran Menuju Pencapaian Kompetens. Yogyakarta Ar-Ruzz Media.

Yusuf Syamsu. (2011). Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Downloads

Published

2025-02-05

How to Cite

Ratna Ratna, Herlina Herlina, Muhammad Yusri Bachtiar, & Wahira Wahira. (2025). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PLASTISIN TERHADAP KEMAMPUAN MENGENAL ANGKA PADA ANAK USIA DINI. JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA, 3(2), 17–30. https://doi.org/10.61722/jipm.v3i2.770

Issue

Section

##section.default.title##