IMPLEMENTASI PENDIDIKAN INKLUSIF BAGI ANAK USIA DINI
DOI:
https://doi.org/10.61722/jipm.v3i2.772Keywords:
Education Implementation, Inclusive, Early ChildhoodAbstract
This research is a qualitative descriptive research that aims to determine the implementation of inclusive education in early childhood kindergartens. The subjects in this study are school principals, educators and students. The research procedure is carried out through the pre-field stage, the field work stage, and the data analysis stage. The data collection technique uses observation, interview and documentation techniques. The technique of checking the validity of the data uses triangulation. The data from the research results provide an overview of the Implementation of Inclusive Education in Early Childhood Kindergarten, starting with the identification of ABK through screening activities, classification, learning planning and monitoring of learning progress through MPLS activities. Preparation of assessments of cognitive, language and communication, motor, and perception development. Develop an individualized learning program by assessing the strengths, weaknesses, interests and needs of children from various aspects of development, developing long-term goals and short-term goals, designing methods and procedures for achieving goals and determining evaluation methods. Teachers implement an inclusive PAUD curriculum in their learning activities in the classroom using simplified learning materials, an equal teaching and learning process, adequate infrastructure and a safe, comfortable and child-friendly learning environment.
References
Agustin, Uyu Wahyudin. (2011). Penilaian Perkembangan Anak Usia Dini. Bandung: PT Refika Aditama.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Cipta Aliansi Edukasi. (2018). Januari 15. Faktor Penting dalam Keberhasilan Pendidikan Inklusi. https://cae-indonesia.com/article-detail/11/faktor-faktor.
Fadillah Muhammad. (2014). Desain Pembelajaran PAUD. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Hamalik, Oemar. (2016). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Hasmyati, dkk. (2022). Pendidikan Inklusi. Padang: PT Global Eksekutif Teknologi.
Lianty Leliana. (2022). Desember 13. Dosen UNJ: Ada empat indikator kembangkan lingkungan belajar inklusif. https://www.antaranews.com/berita/3301003/ dosen-unj-ada-empat- indikator-kembangkan- lingkungan-belajar-inklusif.
Maspupah Ulpah. (2011). Manajemen Pengembangan Kurikulum PAUD. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Meita Shanty. (2012). Strategi Belajar Khusus Untuk Anak Berkebutuhan Khusus. Yogyakarta: Familia.
Moleong, Lexy J. (2013). Metode Penelitian Kualitatif. Edisi Revisi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mudjito, dkk. (2012). Pendidikan Inklusif. Jakarta: Baduose Media.
Mudjito, A.K., Harizal., dan Elfindri. (2014). Pendidikan Layanan Khusus, Model- model dan Implementasinya. Jakarta: Baduose Media Jakarta.
Mukti Ali. 2021. Diktat PAUD Inkusi. Jember: Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan (FTIK) Program Studi Pendidikan Islam Anak Usia Dini (PIAUD).
Pedoman Umum Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif (Sesuai Permendiknas No 70 Tahun 2009). (2011). Jakarta: Direktorat Ppk-Lk Pendidikan Dasar Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.
Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 70 Tahun 2009 Tentang Pendidikan Inklusif Bagi Peserta Didik yang Memiliki Kelainan dan Memiliki Potensi Kecerdasan dan/atau Bakat Istimewa.
Permendikbudristek Nomor 48 Tahun 2023 tentang kewajiban sekolah akomodasi formal dan kebutuhan memfasilitasi peserta didik penyandang disabilitas.
Risaldy. (2014). Pembelajaran di PAUD. Bandung: Diva Press.
Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Sujiono, Yuliani Nurani. (2011). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT Indeks.
Sumiyati. (2011), Paud inklusi Paud masa depan. Yogyakarta; Cakrawala institut.
Suparno. (2010). Pendidikan Inklusif Untuk Anak Usia Dini. Jurnal pendidikan khusus nomor volume 7 nomor 2. Diunduh di http://journal.uny.ac.id/index.php/jpk/article/viewFile/775/602 pada 2 januari 2013.
Supena Asep, et.al. (2018). Pedoman Penyelenggaraan Pendidikan Anak Usia Dini Inklusif. Jakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini Direktorat Jenderal Pendidikan Anak Usia Dini dan Pendidikan Masyarakat Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Suyadi. (2010). Psikologi Belajar Anak Usia Dini. Yogyakarta: Pedagogia.
Suyanto Slamet. (2010). Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Hikayat Publising.
Tarmansyah. (2007). Inklusi Pendidikan untuk Semua. Jakarta: Depdiknas. Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Pendidikan Nasional.
Yuwono Iman. 2017. Indikator Pendidikan Inklusif. Sidoarjo: Zifatama Jawara
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.