DESAIN INOVATIF MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS KODULAR DENGAN PENDEKATAN ETNOMATEMATIKA UNTUK MENUNJANG PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA
DOI:
https://doi.org/10.61722/jipm.v3i5.1346Keywords:
Codular; Learning Media; Etnomathematics; Students' Understanding of Mathematical Concepts.Abstract
This study aims to create an ethnomathematics-based learning media product using Kodular software. The 4D development paradigm used in this study consists of the following stages: definition, design, development, and dissemination. This study was conducted in class X TSM 1 SMK Al Huda Bumiayu. Questionnaires, interviews, and observations were the methods used to collect data. Media validation questionnaires, material validation questionnaires, and student response questionnaires (practicality) were the tools used in this study. Practicality and product validity tests were used as data analysis methods. According to the research findings, the practicality test using the student response questionnaire produced a percentage of 90.0% with a very practical category, the validation test on the media or construct showed a final percentage of 98% with a very valid category, and the validation test on the content or material obtained a final percentage of 94% with a very valid category. Thus, it can be said that the creation of Kodular-based learning materials is valid and practical. Based on the research, students' understanding of mathematical concepts can be supported and the learning process is assisted by this Kodular-based learning resource.
References
Arnaz, A., Wahyuni, Y., Khairudin, & Fauziah, (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berupa Aplikasi Android Menggunakan Kodular pada Materi Relasi dan Fungsi Untuk Siswa Kelas VIII SMP. PHI-Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 6(2). 185-193.
Basith, A. (2022). Aplikasi permainan pengenalan nama – nama Provinsi di Indonesia melalui game android dengan menggunakan kodular. Hexatech: Jurnal Ilmiah Teknik, 1(2), 66–70. https://doi.org/10.55904/hexatech.v1i2.347
Heru, H., & Yuliani, R. E. 2020. Pelatihan Pengembangan Bahan Ajar Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Pendekatan Saintifik Menggunakan Metode Blended Learning bagi Guru SMP/MTs Muhammadiyah Palembang. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat,5(1), 35–44. http://www.ppm.ejournal.id/index.php/pengabdian/article/view/279
Iffah, R. D. L. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Digital Dengan Pendekatan Etnomatematika Pada Materi Segiempat Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Kelas VII. Repository State Islamic University Prof. K.H. Saifuddin Zuhri.
Maharani, R. A., Widadah, S., & Sukriyah, D. (2022). Pemahaman Konsep Statistika Siswa Berdasarkan Teori APOS. Journal of Mathematics Education and Science. Vol. 5 (1). 79-85
Nutqhi, P.A., & Nurfitriyanti, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Budaya Bagi Siswa Kelas VIII SMP Semester 1. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika. Vol 1 (2), 140-153.
Rahmawati, R. (2020). Modifikasi Media Pembelajaran Ular Tangga Untuk Penguasaan Simple English Vocabulary Siswa Kelas I di Sekolah Dasar. 22–42.
Ramadhani, D. L. N., Damayanti, O., Anggreini, C. A., Noviyanti, D., Laurensa, A.C., & Wijayanti, D. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Teknologi Informasi dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SMP Kelas VII Pada Materi Aritmatika Sosial. Journal on Education. Vol. 6 (1). September-Desember 2023. 9785-9793.
Ronaldo, R., & Ardoni, A. (2020). Pembuatan Aplikasi Mobile "Wonderful of Minangkabau" sebagai gedung Informasi Pariwisata di Sumatra Barat Melalui Website Kodular. Bibliotheca: Jurnal Perpustakaan Dan Ilmu Informasi. Vol.2(1), 88-93
Shabrina, R., Eliza, R., & Khaidir, C. (2021). “Pengaruh Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition (AIR) Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Dan Penalaran Matematis Peserta Didik Kelas VII MTsN 2 Pesisir Selatan T.A 2020/2021”. Jurnal Cerdas Mahapeserta Didik. Vol. 3 (2) 210-224.
Suryawan, P. P., & Permana, D. (2020). Media Pembelajaran Online Berbasis Geogebra sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.