PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MOBILE-FRIENDLY BERBASIS MIT APP INVENTOR UNTUK PENGUATAN MINAT BELAJAR SISWA DI SMK MUHAMMADIYAH 1 AJIBARANG
DOI:
https://doi.org/10.61722/jipm.v3i5.1347Keywords:
Circle; Learning Media; Learning Media Based on Mit App Inventor; Learning Interest; Mit App InventorAbstract
This study aims to develop a product in the form of learning media based on Mit App Inventor and to determine its role in strengthening students' learning interest. This study uses a 4D development model which includes several stages, namely the Define, Design, Development, Dissemination stages. This research was conducted at SMK Muhammadiyah 1 Ajibarang with a population of class XI and the sample used was 30 students of class XI AK 4. Data collection techniques used in this study were observation, interviews, questionnaires (questionnaires). Data analysis techniques used in this study were product validity and product practicality testing. The results of the study showed that the Mit App Inventor learning media developed obtained the eligibility criteria after passing the validation test stage by experts in the form of a media validation test by obtaining a percentage of 97% with a very valid category, and the material validation test obtained a percentage of 93% with a very valid category and in the practicality test with a student response questionnaire obtained a percentage of 87.4% with a very practical category.
References
Abd Rahman, B. P., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani, Y. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1-8.
Asyhari, S. H., dan Hidayat, H. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Doratoon Berbasis PBL untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV SD. Jurnal Dirosah Islamiyah, 6(1), 109-123
Aulia, Rahmi., dan Lucky. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android menggunakan MIT App Inventor pada materi barisan dan deret Aritmatika kelas XI SMKN 1 Kinali. Jurnal Cendikia, 06(02), 1475-1485.
Dina, Dwi dan Karimah. (2023), Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis MIT APP Inventor Materi Segi Tiga dan Segi Empat Pada Siswa SMP. Prosiding Konterensi Ilmiah Pendidikan, 4, 2963-3222
Fasna, G. F., Romadhon, D. R., dan Nurlaela, A. (2024). Peran Penting Teknologi dalam Pendidikan Sains: Pengembangan dan Validasi Media Pembelajaran Berbasis Android dengan App Inventor untuk Pemahaman Materi Gelombang Cahaya. JURNAL PENDIDIKAN MIPA, 14(1), 57-66
Finarsih, E. U. (2024). Penggunaan Mit App Inventor untuk Aplikasi Hitung Kalori dari Langkah Berbasis Android. Jurnal Ilmu Komputer dan Informatika, 1(1), 16-21.
Fitriana, Lamadan., dan Zulhaji. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematikanmenggunakan Mit App Inventor di SMKN 2 Wajo. Jurnal Media TIK, 4(1).
Gunawan, S., Buhari, M. R., & Khotimah, K. (2024). Pengembangan LKPD Elektronik Berbasis MIT App Inventor Materi IPAS di SD Negeri 007 Samarinda Ilir. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(4), 221-234.
Marhamah, M., dan Zikriati, Z. (2024). Mengenal Kebutuhan Peserta Didik Diera Kurikulum Merdeka. Wathan: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 1(1), 89-106.
Noerisahak, T. P., dan Kurniasari, I. (2024). Pengembangan E-Modul Pembelajaran Matematika SMP Materi Kekongruenan dan Kesebangunan Bermuatan Etnomatematika. MATHEdunesa, 13(3), 940-958.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal misykat, 3(1), 171-187
Nursanti, Y. B., Saputra, B. A., dan Gibran, G. K. (2024). Systematic Literature Review: Efektivitas Penerapan Pendekatan Etnomatematika dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Education And Development, 12(3), 107-113.
Ode Rintik Segara, S. (2024). Pengembangan Aplikasi Mobile Translator Menggunakan Mit App Inventor. Jurnal Sains Dan Teknologi, 1(1), 26-29
Rahmatuzzahra, P. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbantuan MIT (Massachusetts Institute of Technology) App Inventor Pada Materi Relasi dan Fungsi Kelas VIII SMP. Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Silitonga, C., Mawaddah, S. S., Munthe, A., & Suryani, D. (2023). Analisis Kurangnya Minat Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di SDN 066653 Kec. Medan Helvetia. MERDEKA: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(2), 28-33.
Simatupang, D., Negara, P. A., Yulistianti, Y., dan Pratiwi, E. J. (2023). Pentingnya Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Bidang Pendidikan di Desa Mekar Asih. Jurnal Abdi Nusa, 3(2), 96-101.
Syuhada, H., Hidayat, S., Mulyati, S., dan Persada, A. G. (2024). Pengembangan gamifikasi pada pelajaran matematika SD dengan metode addie untuk meningkatkan minat belajar siswa. Rabit: Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Univrab, 9(1), 1-14.
Yulianti, S., Silitonga, H. T. M., dan Habellia, R. C. (2024). Pengembangan Modul Fisika Berbasis MIT APP Inventor pada Materi Gelombang Bunyi. Jurnal Education and Development, 12(3), 125-130.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.