Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Membaca Al-Quran Anak Umur 7-12 Tahun Desa Sigala-Gala

Authors

  • Ismail Nasution Institut Agama Islam Padang Lawas
  • Silvera Ramadani Pasaribu Institut Agama Islam Padang Lawas
  • Lannita Hutabarat Institut Agama Islam Padang Lawas
  • Lisma Andriani Nasution Institut Agama Islam Padang Lawas
  • Ihsan Hasibuan Institut Agama Islam Padang Lawas
  • Ika Efni Oktapia Daulay Institut Agama Islam Padang Lawas

DOI:

https://doi.org/10.61722/jipm.v3i5.1457

Keywords:

Parents' Role, Reading The Qur'an, 7-12 Years Old

Abstract

This study aims to determine the role of parents in improving the ability to read the Qur'an of children aged 7-12 years in Sigala-gala Village. The background of this study departs from the phenomenon that some children in the village still experience delays in reading the Qur'an even though they are elementary school age. The research subjects involved several parents, community leaders, and Quran teachers. The object of the research is the role of parents in providing motivation, exemplary, habituation, attention, and socio-economic support in supporting children to read the Qur'an. The research method used is descriptive qualitative with data collection techniques through interviews, observation, and documentation. Data analysis was carried out through the stages of data reduction, data presentation, and conclusion drawing by checking the validity of the data using credibility, transferability, dependability, and confirmability. The results showed that the role of parents is very influential on children's ability to read the Qur'an. Parents who provide motivation, set an example, get used to reading the Qur'an at home, and provide adequate attention and learning facilities are able to encourage children to read the Qur'an more quickly and fluently. Socio-economic factors are also a significant support in the success of children's Qur'an education. This study is in line with the results of previous research in the last five years (2020-2025) which confirms that parental involvement is the main key in the success of children learning the Qur'an.

References

Aisyah, N. (2021). Keterlibatan orang tua dalam pembelajaran Al-Qur’an anak usia dini. Jurnal Tarbawi, 9(2), 123–135.

Fadilah, R. (2022). Pembiasaan membaca Al-Qur’an anak melalui kegiatan keluarga Islami. Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 77–89.

Fadillah, A. (2024). Pemanfaatan aplikasi digital dalam pembelajaran Al-Qur’an anak usia sekolah dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan Islam, 6(2), 145–160.

Fauzi, M. (2022). Faktor-faktor yang memengaruhi keberhasilan membaca Al-Qur’an pada anak usia sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 7(1), 88–99.

Hidayat, A. (2023). Peran orang tua dalam membentuk kebiasaan membaca Al-Qur’an pada anak usia 7–12 tahun. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 15(2), 211–225.

Hidayat, A., & Karim, S. (2021). Keterlibatan orang tua dalam mendampingi anak belajar Al-Qur’an di rumah. Jurnal Studi Keislaman, 5(2), 101–115.

Kasmin Hutasuhut, R. (2020). Peran keluarga dalam meningkatkan kecintaan anak pada Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Islam, 12(1), 45–56.

Lestari, D. (2022). Motivasi orang tua dalam mendukung pembelajaran membaca Al-Qur’an anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 167–180.

Lubis, H. (2023). Perhatian orang tua dan pengaruhnya terhadap kemampuan membaca Al-Qur’an anak. Jurnal Tarbiyah, 9(3), 234–245.

Mulyani, E. (2020). Pendidikan Islam dalam keluarga: Konsep dan praktik. Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 1–12.

Muslian Pulungan, L. (2021). Metode pembiasaan orang tua dalam menanamkan kedisiplinan membaca Al-Qur’an. Jurnal Al-Tarbiyah, 13(3), 301–315.

Muslian Pulungan, L. (2024). Kondisi sosial ekonomi keluarga dan kaitannya dengan pembelajaran Al-Qur’an anak. Jurnal Pendidikan Islam Pedesaan, 5(1), 55–70.

Nasution, A. (2021). Keterlibatan orang tua dalam membimbing anak membaca Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 134–145.

Nurhayati, S. (2020). Pengaruh lingkungan keluarga terhadap motivasi belajar Al-Qur’an anak. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 55–67.

Putri, S. (2025). Konsistensi orang tua dalam membimbing anak membaca Al-Qur’an. Jurnal Pendidikan Qur’ani, 7(1), 33–47.

Ramadhan, T. (2022). Pengaruh peran keluarga terhadap kemampuan literasi Al-Qur’an anak. Jurnal Studi Qur’ani, 5(2), 200–214.

Ramadhan, T. (2023). Sinergi peran guru mengaji dan orang tua dalam pembelajaran Al-Qur’an anak. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(1), 88–102.

Sari, D., & Nasution, R. (2021). Keteladanan orang tua dalam meningkatkan keterampilan membaca Al-Qur’an anak. Jurnal Pendidikan Islam, 11(2), 121–134.

Sari, D., & Putra, H. (2022). Korelasi peran orang tua dengan keberhasilan anak membaca Al-Qur’an. Jurnal Studi Islam, 10(4), 411–425.

Suryana, E. (2020). Pendidikan agama pada anak usia sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 9(2), 77–89.

Syafril, M. (2024). Keteladanan orang tua sebagai model pendidikan Al-Qur’an anak. Jurnal Pendidikan Qur’ani, 6(1), 1–14.

Utami, R. (2023). Peran orang tua dalam pembinaan religiusitas anak usia sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 11(2), 150–162.

Yusuf, K. (2025). Peran sosial ekonomi keluarga dalam mendukung pendidikan Al-Qur’an anak di pedesaan. Jurnal Pendidikan dan Masyarakat Islam, 11(2), 99–113.

Yusuf, K., & Hamzah, R. (2025). Keterlibatan orang tua dalam keberhasilan anak belajar Al-Qur’an. Jurnal Studi Islam, 12(1), 65–79.

Downloads

Published

2025-09-12

How to Cite

Ismail Nasution, Silvera Ramadani Pasaribu, Lannita Hutabarat, Lisma Andriani Nasution, Ihsan Hasibuan, & Ika Efni Oktapia Daulay. (2025). Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Membaca Al-Quran Anak Umur 7-12 Tahun Desa Sigala-Gala. JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA, 3(5), 384–394. https://doi.org/10.61722/jipm.v3i5.1457

Issue

Section

##section.default.title##