GAYA PENGASUHAN ORANG TUA TERHADAP PERKEMBANGAN ANAK USIA 5-6 TAHUN
DOI:
https://doi.org/10.61722/jipm.v3i2.771Keywords:
Parenting Style, Parents, Child DevelopmentAbstract
This study aims to analyze the influence of parenting style on child development. are at an important stage in the formation of social character and behavior. The parenting style applied by parents can play a significant role in shaping a child's personality, social skills, and independence. The study identified a variety of parenting styles, namely authoritative, authoritarian, permissive, and indifferent. Using quantitative methods, data was collected through questionnaires distributed to parents and observations in the classroom. The results of the study show that authoritative parenting styles have a significant positive impact on children's social and emotional development. Children who are raised in a supportive environment, but also provide clear boundaries, show better ability to interact with peers and are more confident in social situations. In contrast, authoritarian and permissive parenting styles tend to have a negative impact, with children showing difficulty in managing emotions and social relationships. These findings confirm the importance of the active role of parents in educating children at an early age. The conclusion of this study highlights the need for education for parents regarding the importance of proper parenting styles. By understanding the influences that can be caused, it is hoped that parents can develop more effective parenting patterns to support the optimal development of their children.
References
Adawiah, R. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Anak. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(1), 33–48.
Aliu, Nurmala dkk. (2010). Aspek-Aspek Pola Asuh Otoriter. https://skripsipsikologie.wordpress.com/2010/07/18/aspek-aspek-pola-asuh otoriter/.
Anggraini, Yesi. 2018. Pengembangan Kecerdasan Interpersonal Anak Usia Dini Di Ra Melati Tanjung Kurung Lama Kasui Way Kanan. Skripsi. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan: Lampung.
Baumrind, D. (1991). The Influence of Parenting Style on Adolescent Competence and Substance Use. Journal of Early Adolescence, 11(1), 56-95. 23 Maret 2024. (https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0272431691111004)
Fadhilah, T. N., Handayani, D. E., & Rofian, R. (2019). Analisis Pola Asuh Orang
Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran,
(2), 249. https://doi.org/10.23887/jp2.v2i2.17916.
Fatimah, L. (2012). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Perkembangan Anak di R.A Darussalam Desa Sumber Mulyo , Jogoroto , Jombang Relationships of Parenting Parents with Growing Child in RA Darussalam , Sumber Mulyo Village , Jogoroto , Jombang.
Feby, F. (2014). Pola Asuh Orang Tua Dalam Penggunaan Alat Komunikasi Handphone Dan Media Internet Berdasarkan Karakteristik Wilayah Di Kecamatan Pauh Dan Padang Timur. Pogram Sarjana Sekolah Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan (STKIP) PGRI SUMBA: Sumatera Barat. Skripsi dipublikasikan.
Fitriani, (2015). Pola Asuh Orang tua dalam mengembangkan Kecerdasan anak, Jurnal Ilmiah pendidikan anak.
Handayani, Awik. (2013). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Tingkat Kenakalan Anak Di Kelurahan Gemah Kecamatan Pedurungan Kota Seamarang: IKIP PGRI Semarang.
Harianti, 2016, Pola asuh dan implikasinya terhdapa prilaku anak. Jurnal
Pendidikan anak.
Hurlock, Elizabeth B. (2011). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga.
Hasri, H. (2015). Hubungan Antara Pola Asuh Otoriter Dengan Kemandirian.
Skripsi. Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah: Surakarta.
Hidayah, R., Yunita, E., & Utami, Y. W. (2013). Hubungan pola asuh orangtua dengan kecerdasan emosional anak usia prasekolah (4-6 tahun) di tk senaputra kota malang. Jurnal Keperawatan ISSN, 4(2), 131–135. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/keperawatan/article/view/2363. Khadijah, (2016). Pengaruh Pola Asuh orang tua terhdap anak prilaku anak usia5-
tahun, Jurnal psikologi kelurga.
Loebis R. (2016). Ibu-ibu..ini Bahayanya Kalau Anak Balita Anda Kebanyakan Main Gadget. PT.JPG Multimedia.
Mohammad Shochib. (2010). Pola Asuh Orangtua dalam Membantu Anak Mengembangkan Disiplin Diri. Jakarta: Rineka Cipta.
Muslima. (2015). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kecerdasan Finansial Anak. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, 1(1), 111–124.
Novan Ardy Wiyani. (2012). Bina Karakter Anak Usia Dini: Panduan Orangtua dan Guru dalam membentuk Kemandirian dan Kedisiplinan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Slamet Suyanto. (2005). Dasar-dasar Pendidikan Anak Usia Dini.
Yogyakarta:Hikayat Publishing. Soetjiningsih. (1995). Tumbuh Kembang
Anak. Jakarta: EGC.
Pratiwi, A. (2015). Hubungan antara Pola Asuh Orang Tua dengan Perkembangan Mental Anak Pada Proses Tumbuh Kembang di SD Bentakan 1 Sukoharjo. Jurnal Ilmu Keperawatan, 1 (2), 24-27.
Pramesti, Elsa Dwi, dkk. 2016. Pengaruh Pola Asuh Otoriter Terhadap Kedisiplinan Anak Usia 4-6 Tahun. Jurnal PAUD Teratai. Volume 05 Nomor 03 Tahun 2016, 187-190. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya.
Rita Eka Izzaty, 2007. Pola Asuh Orang Tua dan perkembangan anak usia dini. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran.
Santrock, J. W. (2019). Child Development. McGraw-Hill Education. Tanggal diakses: 10 Mei 2024. (https://www.mheducation.com)
Surbakti, E.B. (2012). Parenting anak-anak. Jakarta: Alex Media Karputindi.
Warni, Weni Endahing, & Mahastuti, Dewi, (2021). Gambaran Pola Ausuh Orang Tua Pada Masyarakat Kota dan pesisir di Era Revolusi Industri. 4.0 In U. H. T. S. Fakultas Psikologi (ed). Prosiding Temu Ilmah Nasional (Temilnas xii). Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia. https://ojs.unm.ac.id/Temilnas/article/view/2021
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.