Pengaruh Kedisiplinan Siswa dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Dasar-Dasar Manajemen Perkantoran dan Layanan Bisnis di SMKN 48 Jakarta

Authors

  • Erika Dosista Universitas Negeri Jakarta
  • Christian Wirarendi Wolor Universitas Negeri Jakarta
  • Darma Rika Swaramarinda Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.61722/jipm.v3i`1.694

Keywords:

kedisiplinan siswa, minat belajar, hasil belajar

Abstract

This study aims to examine the effect of student discipline and learning interest on learning outcomes in basic office management and business services subjects at SMK Negeri 48 Jakarta. The study used a quantitative approach with a correlational method. Data was collected from 54 students using a questionnaire that measured their level of discipline, interest in learning, and learning outcomes. The results of the analysis show that learning interest has a positive and significant influence on learning outcomes, with a coefficient value of 0.585 (p < 0.001). Meanwhile, student discipline has a positive but insignificant influence on learning outcomes (coefficient 0.196, p = 0.104). Overall, discipline and interest in learning together have a significant influence on student learning outcomes (F = 24.564, p < 0.001). This finding suggests that interest in learning is the main factor in improving learning outcomes, while discipline, although important, does not directly affect learning outcomes significantly.

References

Fitri Rahayu. (2018). Pengaruh Kemandirian Belajar, Minat Belajar, Disiplin Belajar dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa . SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 15(2), 212–221.

Fuad, Z. (2017). PENGARUH KEDISIPLINAN DAN MINAT BELAJAR SISWA TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATA PELAJARAN AL-QUR’AN DAN HADITS DI MTs. MA’ARIF 20 ISLAMIYAH PALOH PACIRAN LAMONGAN. Jurnal Studi Islam, 2(2), 145–150. https://ejournal.iai-tabah.ac.id/index.php/madinah/article/view/167/134

Putri Septirahmah, A., & Rizkha Hilmawan, M. (2021). Faktor-Faktor Internal Yang Mempengaruhi Kedisiplinan: Pembawaan, Kesadaran, Minat Dan Motivasi, Serta Pola Pikir. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 618–622. https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i2.602

Sasmita, R. (2018). Pengaruh Minat Belajar Dan Disiplin Diri Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Inggris (Survei Siswa Smp Negeri Di Kota Bekasi). INFERENCE: Journal of English Language Teaching, 01(01), 1–98.

Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 35–43. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.750

Suharyat, Y. (2009). Hubungan Antara Sikap, Minat Dan Perilaku Msanusia. Jurnal Region, 1(3), 1–19.

Suwardi, D. R. (2012). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Kompetensi Dasar Ayat Jurnal Penyesuaian Mata Pelajaran Akuntansi Kelas Xi Ips Di Sma Negeri 1 Bae Kudus. Economic Education Analysis Journal, 1(2).

Yasin, F. (2011). Penumbuhan Kedisiplinan Sebagai Pembentukan Karakter Peserta Didik Di Madrasah. Jurnal El-Hikmah Fakultas Tarbiyah UIN Maliki Malang, 123–138.

Fitri Rahayu. (2018). Pengaruh Kemandirian Belajar, Minat Belajar, Disiplin Belajar dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa . SOCIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 15(2), 212–221.

Fuad, Z. (2017). PENGARUH KEDISIPLINAN DAN MINAT BELAJAR SISWA TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATA PELAJARAN AL-QUR’AN DAN HADITS DI MTs. MA’ARIF 20 ISLAMIYAH PALOH PACIRAN LAMONGAN. Jurnal Studi Islam, 2(2), 145–150. https://ejournal.iai-tabah.ac.id/index.php/madinah/article/view/167/134

Putri Septirahmah, A., & Rizkha Hilmawan, M. (2021). Faktor-Faktor Internal Yang Mempengaruhi Kedisiplinan: Pembawaan, Kesadaran, Minat Dan Motivasi, Serta Pola Pikir. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 618–622. https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i2.602

Sasmita, R. (2018). Pengaruh Minat Belajar Dan Disiplin Diri Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Inggris (Survei Siswa Smp Negeri Di Kota Bekasi). INFERENCE: Journal of English Language Teaching, 01(01), 1–98.

Sirait, E. D. (2016). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 6(1), 35–43. https://doi.org/10.30998/formatif.v6i1.750

Suharyat, Y. (2009). Hubungan Antara Sikap, Minat Dan Perilaku Manusia. Jurnal Region, 1(3), 1–19.

Suwardi, D. R. (2012). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Kompetensi Dasar Ayat Jurnal Penyesuaian Mata Pelajaran Akuntansi Kelas Xi Ips Di Sma Negeri 1 Bae Kudus. Economic Education Analysis Journal, 1(2).

Yasin, F. (2011). Penumbuhan Kedisiplinan Sebagai Pembentukan Karakter Peserta Didik Di Madrasah. Jurnal El-Hikmah Fakultas Tarbiyah UIN Maliki Malang, 123–138.

Downloads

Published

2024-12-23

How to Cite

Erika Dosista, Christian Wirarendi Wolor, & Darma Rika Swaramarinda. (2024). Pengaruh Kedisiplinan Siswa dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Dasar-Dasar Manajemen Perkantoran dan Layanan Bisnis di SMKN 48 Jakarta. JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA, 3(1), 279–288. https://doi.org/10.61722/jipm.v3i`1.694

Issue

Section

##section.default.title##