TANTANGAN PROFESIONALISME GURU DI DAERAH 3T (TERTINGGAL,TERDEPAN,TERLUAR) : KAJIAN LITERATUR TERHADAP KETIMPANGAN PENDIDIKAN
DOI:
https://doi.org/10.61722/jipm.v3i4.1053Keywords:
Educational disparity, teacher professionalism, teacher distribution, public policyAbstract
Educational inequality remains a central issue in Indonesia’s national development, particularly in 3T regions (Disadvantaged, Frontier, and Outermost). This article aims to explore the challenges of teacher professionalism in these areas through a comprehensive literature review of prior research and policy documents. The findings reveal that teachers in 3T regions face various obstacles, such as low welfare, lack of professional development opportunities, uneven teacher distribution, and difficult geographical conditions that hinder access to education. Furthermore, inadequate infrastructure and uneven budget allocation exacerbate the educational gap. Despite the implementation of several policies, such as the National Teacher Distribution System (SPGN) and the Frontier Teacher Program (GGD), these initiatives still encounter difficulties in execution. A more comprehensive, innovative, and locally responsive approach is needed to enhance thez quality and equity of education in 3T areas.
References
Anggraini, Alicia, Aulia Putri Ferdianna, Karisma Dewi, Wikoyatur Rofikhoh, dan Aulia Prima Kharismaputra. "STRATEGI OPTIMALISASI PENDANAAN PENDIDIKAN DI DAERAH 3T: TANTANGAN DAN SOLUSI UNTUK PEMERATAAN AKSES DAN KUALITAS." Cendikia: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran 3, no. 1 (2025): 71-80.
Asiska, I., & Nurmahmudah, F. (2022). Pengelolaan Tenaga Pendidikan di Daerah 3T SMP Negeri 1 Maratua. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 7124-7131.
Azmi Agustina, lu, Guru Madrasah Ibtidaiyah, P., Syarif Hidayatullah, U., & Masyithoh
Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, S. (2024). Pengaruh Lingkungan Sekolah
Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar: Tinjauan Literatur. Jip, 2(6), 903–913.
Dalimunthe, Singgar Mantahari, Mardiatul Husna Rambe, dan Nancy Dwinta. "Solusi Krisis Pendidikan Di Daerah 3T: Pendekatan Dan Inovasi Untuk Kemajuan." El Banar: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran 8, no. 1 (2025): 1-20.
Kurniawan, M. A. (2022). KEBIJAKAN PEMBERDAYAAN GURU DI DAERAH 3 T (TERDEPAN, TERLUAR DAN TERTINGGAL) DALAM PRESPEKTIF PEMANFAAATAN MANAJEMEN SUMBER DAYA ISLAM. Al-Wathan: Jurnal Ilmu Syariah, 3(01), 87-109.
Rahmawati, Atika Puji. “Sistem pemerataan guru nasional (SPGN) sebagai sistem penyebaran guru untuk mengatasi ketimpangan pendidikan di daerah 3T.” Dalam Studi Sosial, Humaniora, dan Pendidikan (SHE): Seri Konferensi , vol. 5, tidak. 2, hal.293-300. 2022.
Rashid, F. (2022). Buku Metode penelitian Fathor Rasyid
Sanoto, H., Soesanto, S., Soegito, A. T., & Kardoyo, K. (2021). Pengaruh Supervisi Akademik Terhadap Peningkatan Kompetensi Guru di Daerah 3T (Terdepan, Terpencil, Tertinggal). Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 11(2), 166-172.
Satria, Dzaky, Ihsan Hutama Kusasih, dan Gusmaneli Gusmaneli. "Analisis Rendahnya Kualitas Pendidikan di Indonesia Saat Ini: Suatu Kajian Literatur." Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia 3, no. 2 (2025): 292-309.
Suryaningrum, S. (2023). Penguatan Kapasitas Guru Pada Implementasi Kurikulum Merdeka Daerah 3T (Tertinggal, Terdepan, dan Terluar). Wahana Dedikasi: Jurnal PkM Ilmu Kependidikan, 6(1), 165-172.
Vania, A. S., Septianingrum, A. D., Suhandi, A. M., & Prihantini, P. (2021). Revitalisasi peran guru dalam pengelolaan kelas di daerah terdepan, terluar, dan tertinggal (3T) pada era revolusi industri 4.0. Jurnal Basicedu, 5(6), 5142-5150.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.