Penerapan Metode Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa di Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan (PKN) Siswa Kelas 12 SMA 1 DIPONEGORO SEMARANG
DOI:
https://doi.org/10.61722/jipm.v3i`1.761Keywords:
active learning, critical thinking skills, learning methodsAbstract
This study aims to analyze the implementation of active learning methods in improving critical thinking skills in the subject of Civics Education (PKN) among 12th-grade students at SMA 1 Diponegoro Semarang. Active learning is an approach that directly involves students in the learning process through discussions, group work, and problem-solving, allowing them to actively engage in exploring the material. The subjects of this study were 12th-grade students at SMA 1 Diponegoro Semarang. Data were collected through a critical thinking questionnaire test in the Civics subject. The results of the study show that the implementation of active learning methods in Civics significantly improves students' critical thinking skills, as reflected in the increased critical thinking scores on each question. Additionally, students also demonstrated higher interest and motivation to learn. This study recommends the consistent application of active learning methods to foster the development of students' critical thinking skills across various subjects.
References
Rahardian, A. (2022). “Kajian Kemampuan Berpikir Kritis(Critical Thinking Skill) Dari Sudut Pandang Filsafat.” Jurnal Filsafat Indonesia, 5(2), 87-98.
Adireza.R, Julia, Nugraha G.R, Penerapan Metode Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar,
Aini, K., & Armanda, F. (2020). Konstruksi Lingkungan Belajar Dan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Kuliah Biologi Umum. Jurnal Bioeduin: Program Studi Pendidikan Biologi, 10(2), 10-15.
Anggun, Dp (2021). Pengembangan Buku Pedoman Fisiologi Hewan Berbasis Pendekatan Saintifik Bagi Mahasiswa Program Studi Biologi. Jurnal Kiprah, 9(1), 67–73.
Anggun, D.P., Alberida, H., & Ardi. (2018). Pengaruh Penggunaan Papan Buletin Dalam Model Pembelajaran Aktif Tipe Index Card Match (Icm) Terhadap Kompetensi Kognitif Siswa Sma. Jemst, 1(2), 34–39.
Aryanti, E., Jumhur, & Habisukan, U.H. (2020). Analisis Keterampilan Bertanya Peserta Didik Pada Model Problem Based Learning Mata Pelajaran Biologi Di Sma Nurul Iman Palembang. Jurnal Biologi Edukasi, 11, 1–8.
Dwyer, C. P. (2017). Berpikir Kritis: Perspektif Konseptual Dan Panduan Praktis. Cambridge: Cambridge University Press.
Ennis, R. H. (2018). Berpikir Kritis Di Seluruh Kurikulum: Sebuah Visi. Topoi, 37 (1), 165-184.
Redhana, Iw (2019). Mempelajari Keterampilan Abad Ke-21 Dalam Pembelajaran Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13(1).
Wechsler, S.M., Saiz, C., Rivas, S.F., Vendramini, C.M.M., Almeida, L.S., Mundim, M.C., & Franco, A. (2018). Berpikir Kreatif Dan Kritis: Komponen Independen Atau Tumpang Tindih? Keterampilan Berpikir Dan Kreativitas, 27, 114-122.
Adnyana, P. B. (2012). Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(2), 45-52.
Fajrianthi, Hendriani, W., & Septarini, B. G. (2016). Keterampilan Abad 21: Keterampilan Yang Diperlukan Dalam Menghadapi Tantangan Global. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Perkembangan, 5(1), 1-12.
Kartimi. (2012). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Ekosistem. Jurnal Pendidikan Sains, 2(1), 23-30.
Rachmawati, D., & Rohaeti, E. E. (2018). Integrasi Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kompetensi Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 15-25.
Suratno. (2017). Analisis Ketertarikan Siswa Dalam Pembelajaran Sains Di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(2), 112-120.
Yuli, P., & Asmawati, D. (2007). Berpikir Kritis Dalam Pembelajaran: Suatu Kajian Teoretis. Jurnal Pendidikan, 8(2), 33-41.
Subroto, E, D., (2021). Pengarung Metode Blanded Learning dan Berpikir Kritis Terhadap Keterampilan Menulis “Descriptive Text” Bahasa Inggris Mahasiswa STIE Banten. Jurnal Ekonomi & Publik, 1(9) , 87-96.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.