Penerapan Model Pembelajaran Interaktif dalam meningkatkan Hasil Belajar siswa Pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Kelas V di SDIT Tahfizh Al-Jabar Karawang
DOI:
https://doi.org/10.61722/jipm.v3i3.929Keywords:
Interactive learning, learning outcomes, Aqidah AkhlakAbstract
This research aims to investigate how effective the interactive learning approach is in improving student performance in the Aqidah Akhlak subject, focusing specifically on discipline and independence among fifth graders at SDIT Tahfizh Al-Jabar Karawang. The study is motivated by the low level of student participation caused by traditional, teacher-centered teaching styles that tend to make students feel bored. The methodology used is Classroom Action Research (CAR), which unfolds over three stages: the preliminary phase, first cycle, and second cycleThe learning process was carried out using an interactive approach that incorporated educational videos, interactive question-and-answer activities, and Wordwall-based games. This method led to a notable improvement in students' performance, with the average score rising from 72.9% during the pre-cycle phase to 81.2% in the first cycle, and further increasing to 96.8% in the second cycle. Beyond academic gains, students also demonstrated positive behavioral developments, including increased participation, stronger discipline, and greater independence in their everyday routines. These outcomes indicate that interactive learning not only enhances students' comprehension of the subject matter but also fosters the internalization and application of character values in their daily lives.
References
Adil, A., Liana, Y., Mayasari, R., Lamonge, A. S., Ristiyana, R., Saputri, F. R., Jayatmi, I., Satria, E. B., Permana, A. A., & Rohman, M. M. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif: Teori dan Praktik. Jakarta: Get Press Indonesia.
Aliatunisa, N., & Faridi, F. (2024). Penggunaan Aplikasi Game Wordwall Pada Mata Pelajaran Akidah Materi Iman Kepada Para Malaikat. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(5), 220–230.
Alifah, F. N. (2019). Pengembangan strategi pembelajaran afektif. Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5(1), 68–86.
Biassari, I., & Putri, K. E. (2021). Penggunaan Media Video Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi Nearpod Pada Materi Kecepatan Di Sekolah Dasar. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 4, 62–74.
Darmawati, J. (2013). pengaruh motivasi belajar dan gaya belajar terhadap prestasi belajar ekonomi siswa SMA negeri di kota Tuban. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 1(1), 79–90.
Hao, P., Zhao, Z., Tian, J., Li, H., Sang, Y., Yu, G., Cai, H., Liu, H., Wong, C. P., & Umar, A. (2014). Hierarchical porous carbon aerogel derived from bagasse for high performance supercapacitor electrode. Nanoscale, 6(20), 12120–12129.
Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., Rahmat, A., Masdiana, M., & Indra, I. (2021). Media pembelajaran. Tahta media group.
Kalsum, U., Chastanti, I., & Harahap, D. A. (2021). Analisis keterampilan bertanya siswa pada pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(1), 433–441.
Maryati, Y. S., Saefullah, A. S., & Azis, A. (2025). LANDASAN NORMATIF RELIGIUS DAN FILOSOFIS PADA PENGEMBANGAN METODOLOGI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM. Qolamuna: Keislaman, Pendidikan, Literasi Dan Humaniora, 1(2), 65–84.
Mulyasa, E. (2014). Pengembangan dan implementasi kurikulum 2013.
Nanda, S. R. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Kelas V Di Min 21 Aceh Besar. UIN Ar-Raniry Fakultas Tarbiyah dan Keguruan.
Octaviana, D. R., Sutomo, M., & Sahlan, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbentuk Power Point Interaktif Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 146–154.
Purwandari, A., & Wahyuningtyas, D. T. (2017). Eksperimen model pembelajaran teams games tournament (tgt) berbantuan media keranjang biji-bijian terhadap hasil belajar materi perkalian dan pembagian siswa kelas ii sdn saptorenggo 02. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(3), 163–170.
Rahayu, L., Dewi, R. S., & Hakim, Z. R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Video Animasi Doratoon Pada Pembelajaran Di Kelas V Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Penelitian Dan Artikel Pendidikan, 15(2), 295–306.
Rosdianto, H. (2018). Implementasi model pembelajaran POE (predict observe explain) untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa pada materi hukum Newton.
Sudarsana, I. K., Simarmata, J., Oktaviani, P. N., Dewi, P. A. R., Mahayuni, N. K. V., Adnyana, I. M. D. S., Citra, N. L. P., & Mikananta, P. E. A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Pendidikan. Jayapangus Press Books, i–70.
Sulastri, S., Imran, I., & Firmansyah, A. (2014). Meningkatkan hasil belajar siswa melalui strategi pembelajaran berbasis masalah pada mata pelajaran IPS di kelas V SDN 2 Limbo Makmur Kecamatan Bumi Raya. Jurnal Kreatif Tadulako, 3(1), 113571.
Susanto, S. H. (2018). MENINGKATKAN HASIL BELAJAR LISTRIK DINAMIS MELALUI MODEL TGT DENGAN PERMAINAN CERDAS CERMAT. Saintifika, 20(1), 23–30.
Triyadi, T. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Kompetensi Sistem Bahan Bakar Kelas XI TKR SMK Muhamadiyah Prambanan. Skripsi Diterbitkan) Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta, Indonesia.
Wahidin, M. (2017). Pembelajaran maharah al-kitabah kelas VIII di MTs Miftahul Ulum Beringin Kencana Kecamatan Candipura Lampung Selatan. UIN Raden Intan Lampung.
Wibowo, D. R. (2021). Problematika guru SD dalam pembelajaran IPS jarak jauh di masa pandemi covid-19. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 7(2), 167–176.
Saefullah, A. S. (2024). Ragam Penelitian Kualitatif Berbasis Kepustakaan Pada Studi Agama dan Keberagamaan dalam Islam. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2 (4), 195–211.
Saefullah, A. S. (2024). Penerapan program Taḥqik (Taḥfīdẓ, Qirā’ah, Kitābah) pada pembelajaran Al-Qur’an di SDIT Al-Hikmah Kota Cirebon. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 3108-3122.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.