UPAYA PERAN SKB 3 MENTERI DALAM MENJAMIN KEBEBASAN BERAGAMA DI SEKOLAH-SEKOLAH INDONESIA

Authors

  • Mahesa zidan Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Muhammad Fikri Ramadhan Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Muhammad Umar Fakhri Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Muhammad Yusron Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Abdul Azis abdul.aziz@fai.unsika.ac.id

DOI:

https://doi.org/10.61722/jipm.v3i3.943

Keywords:

Religion, Hijab, SKB, Tolerance

Abstract

The problem of schools applying the rules to use school uniforms (hijab) is considered as coercion to use certain religious attributes and is considered as intolerant and violates human rights. This is also what underlies the three ministerial decrees on school uniforms that were issued as a form of government effort to strengthen religious tolerance in educational institutions. The research approach is descriptive qualitative with literature study research methods, data collection techniques are carried out by tracing library sources (e-Journals, books, laws and regulations, and online news). The data analysis technique uses content analysis techniques (content analysis).. The results of the study in the form of forcing hijab at school is an act of intolerance and is against religion. The Decree of 3 Ministers is an effort to increase tolerance in educational institutions. The solution so that the rules for using the hijab in schools are not intolerant, then the hijab worn by school residents is in accordance with the teachings of their respective religions. SKB as a policy to strengthen inter-religious tolerance starting from educational institutions by not forcing students to use uniforms or attributes with specific religious characteristics.

References

IQBAL, Muh. Wajah Baru Pendidikan Islam Indonesia: Jilbab, Toleransi, dan SKB 3 Menteri. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 2021, 13.2: 201-218.

Bakar, Abu, (2015), Konsep Toleransi dan Kebebasan Beragama, Jurnal Toleransi, Riau: Medai Komunikasi Umat Beragama, Vol. 7, No.2.

Iqbal, Muhammad, (2021), Wajah Baru Pendidikan Islam Indonesia: Jilbab, Toleransi Dan SKB 3 Mentri, Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, Yogyakarta:Qalamuna,Vol. 13 No. 2.

Kontri,(2021), Menag Yaqud Optimis SKB 3 Mentri Soal Seragam Akan Kuatkan Toleransi,Kementrian Agamarepublik Indonesia.

Solihin, (2020), Pembinaan Etika Berpakaian Islami Bagi Siswa SMK Ikhlas Jawilan Kabupaten Serang, The Indonesia Journal Of Islamic Studies, (Serang: Aksioma Ad-Diniyyah, Vol.8, No.2.

Trisnawan, Titis Setiadi, (2017), Pendidikan Karakter Disiplin Melalui Pakaian Seragam Di Sekolah,Purwekerto:Bachelor.

Winarni, dkk, (2019), Sumber Berita Netizen Dalam Persepktif Etika Jurnalistik, Jurnal Pekommas, Jogja: Media Online Jogja, Vol. 4, No. 1.

MAULANA, Adetya Maulana Afdhillah Amin Adetya; AMIN, Afdhillah Amin Adetya Maulana Afdhillah. Peraturan SKB 3 Mentri Mengenai Atribut Keagamaan Di Lingkungan Sekolah Sebagai bentuk Toleransi Beragama. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan dan Agama Islam, 2023, 22.1: 268-280.

Solihin, (2020). "Pembingkaian Berita SKB 3 Menteri Tentang Atribut Sekolah Pada Media Online Republika.co.id dan Kompas.com." Jurnal Dialektika Komunika, Vol 9 No 1 2021, hlm. 30-32.

Janpatar Simamora, Problem Yuridis Keberadaan TAP MPR dalam Hierarki Peraturan Perundang-undangan Menurut Undang-Undang Nomor 12 Tahun 2011, Jurnal Legislasi Indonesia, Volume 10 Nomor 03, September

, hlm. 259-270. Dapat juga dilihat dalam Simamora, Janpatar. Legal Drafting: Teori dan Praktik Pembentukan Peraturan Perundang-undangan, Medan: LAPiK, 2015.

Universal Declaration of Human Rights (Deklarasi Universal Hak Asasi Manusia)

Undang-Undang Nomor 12 Tahun 2005 Tentang Pengesahan International Covenant on Civil and Political Rights (Kovenan Internasional Tentang Hak-Hak Sipil dan Politik) dalam Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2005 Nomor 119.

Abdullah, H.M.Amin. Kebebasan Beragama dan Berkeyakinan dalam Prinsip Kemanusiaan Universal, Agama-Agama, dan Keindonesiaan, Yogyakarta, 2011.

SIRINGORINGO, Martin P. Pengaturan Dan Penerapan Jaminan Kebebasan Beragama Sebagai Hak Asasi Manusia Dalam Perspektif UUD 1945 Sebagai Hukum Dasar Negara. Nommensen Journal of Legal Opinion, 2022, 111-124.

ALFARISI, Salman; BAKAR, Yunus Abu. SKB 3 Menteri dan Implikasinya pada Pendidikan Islam. Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam, 2022, 8.1: 1-9.

Eriyanto. (2002). Analisis framing: konstruksi, ideologi, dan politik media. LKiS.

Pujileksono, S. (2015). Metode Penelitian Komunikasi Kualitatif. Intrans Publishing.

Romli, A. S. M. (2018). Jurnalistik Online Panduan Mengelola Media Online, Kiat Blogger,Teknik SEO, Metode Kerja Citizen Jurnalism (Vol. 4, Issue 3). Nuansa cendekia

FADHILAH, Aisyah; CANDRASARI, Yuli. Pembingkaian Berita SKB 3 Menteri Tentang Atribut Sekolah Pada Media Online Republika. co. id Dan Kompas. com Periode Februari 2021. DIALEKTIKA KOMUNIKA: Jurnal Kajian Komunikasi dan Pembangunan Daerah, 2021, 9.2: 21-22.

Downloads

Published

2025-05-22

How to Cite

Mahesa zidan, Muhammad Fikri Ramadhan, Muhammad Umar Fakhri, Muhammad Yusron, & Abdul Azis. (2025). UPAYA PERAN SKB 3 MENTERI DALAM MENJAMIN KEBEBASAN BERAGAMA DI SEKOLAH-SEKOLAH INDONESIA. JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA, 3(3), 318–330. https://doi.org/10.61722/jipm.v3i3.943

Issue

Section

##section.default.title##

Most read articles by the same author(s)