Pandangan Filsafat Tentang Hubungan Manusia dan Pendidikan
DOI:
https://doi.org/10.61722/jipm.v2i6.573Keywords:
philosophy, humanity, educationAbstract
Philosophy, as a discipline that investigates the first causes or highest principles of all things, has a profound perspective on humanity and education. Within the three main branches of philosophy ontology, epistemology, and axiology. Philosophy provides a theoretical framework for understanding the nature of human beings and the purpose of education. Philosophy, humanity, and education are closely intertwined and mutually influential. Philosophy serves as a frame of reference in constructing an effective educational system, explicating the fundamental principles that govern human interaction within the context of education. As social beings, humans cannot live in isolation and require education to develop their potential, both physically and intellectually. Education aims to prepare individuals to live harmoniously within society and attain well-being.
References
Abdul Halik, ‘Ilmu Pendidikan Islam: Perspektif Ontologi, Epistemologi, Aksiologi’, Istiqra’: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 7.2 (2020), 10–23
Afiyah, Istidamah Nailal, ‘Filsafat Perenialisme Dalam Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini’, (JAPRA) Jurnal Pendidikan Raudhatul Athfal (JAPRA), 3.2 (2020), 52–70 <https://doi.org/10.15575/japra.v3i2.8885>
Amin Putri, Rokhmatul Khoiro, and M Yunus Abu Bakar, ‘Konsep Essensialisme Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam’, Dirasah : Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam, 6.1 (2023), 112–24 <https://doi.org/10.58401/dirasah.v6i1.752>
Bahrum, ‘Ontologi, Epistemologi Dan Aksiologi’, Sulesana Jurnal Wawasan Keislaman, 8.2 (2013), 35–45
Budaya, Nilai-nilai D A N, and Ishak Talibo, ‘Radja Mudyaharjo, Pengantar Pendidikan: Sebuah Studi Awal Tentang Dasar-Dasar Pendidikan Pada Umumnya Dan Pendidikan Di Indonesia (Cet. 1; Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2001), h.3. 1’, 2001
Civciristov, Srgjan, Andrew M. Ellisdon, Ryan Suderman, Cindy K. Pon, Bronwyn A. Evans, Oded Kleifeld, and others, Filsafat Pendidikan Bahasa, Science Signaling, 2014, XI
Das, St. Wardah Hanafie, ‘Hubungan Filsafat, Manusia Dan Pendidikan (’, I.September (2013), 65–73
DR.H. Yunus Abu Bakar MA, ‘Filsafat Pendidikan Islam’
El-Yunusi, Muhammad Yusron Maulana, Putri Yasmin, and Laylatul Mubarok, ‘Ontologi Filsafat Pendidikan Islam (Studi Kasus: Bahan Ajar Penerapan Literasi Pada Peserta Didik)’, JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6.9 (2023), 6614–24 <https://doi.org/10.54371/jiip.v6i9.2800>
Fadhillah, Dilla, ‘Manusia Dan Pendidikan Dalam Sudut Pandang Filsafat Pendidikan Islam: Literature Review’, Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 18.2 (2022), 46–57 <https://doi.org/10.31000/rf.v18i2.6822>
Ghofur, Abdul, ‘Konstruksi Epistemologi Pendidikan Islam’, POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 2.2 (2016), 239–54
Hamdi, Mohamad Mustafid, Muhammad Hasyim Syafingi, and Muhamad Mubarok, ‘Hakikat Manusia Dalam Perspektif Pendidikan Islam’, 2.1 (2022), 64–70
M, Ratna, Bahaking Rama, Natsir Mahmud, and A. Amiruddin, ‘Ontologi, Epistemologi, Dan Aksiologi Filsafat Pendidikan Islam’, IQRA Jurnal Magister Pendidikan Islam, Vol.3.No.2 (2023), h.121-139
Mubin, Ali, ‘Serta Tinjauan Islam Terhadapnya’, 14.1 (2018)
Mughni, Muhammad Syafiq, and M Yunus Abu Bakar, ‘Studi Aliran Filsafat Pendidikan Islam Serta Implikasinya Terhadap Pengembangan Pendidikan Islam’, Jurnal Dirasah, 5.1 (2022), 81–99
Muhammad Ichsan Thaib, ‘Essensialisme Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam’, MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 4.2 (2015), 731–62
Mukti, Fajar Dwi; Sholina, Ayu, ‘Pola Manajemen Pembelajaran Akidah Akhlaq Ontologi Pendidikan Islam Fajar Dwi Mukti, Ayu Sholina STPI Bina Insan Mulia Yogyakarta, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta’, AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1 (2016), 58–69
Nasrullah, Nasrullah, Jaftiyatur Rohaniyah, and Abdullah Hanani, ‘Dimensi Aksiologis Pendidikan Islam’, Al-Irfan : Journal of Arabic Literature and Islamic Studies, 4.2 (2021), 217–37 <https://doi.org/10.36835/alirfan.v4i2.4999>
Novita, Almi, and M Yunus Abu Bakar, ‘Konsep Pendidikan Esensialisme Dalam Pembentukan Karakter Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Pendahuluan Pendidikan Merupakan Salah Satu Pilar Kehidupan Suatu Bangsa , Karena Masa Depan Dari Suatu Bangsa Dapat Diketahui Melalui Komitmen Bang’, 7.1 (2021), 12–22
Suyadi, ‘Strategi Pembelajaran Pendidikan Karakter’, 2.2 (2013), 4
Wardi, Moh, ‘PROBLEMATIKA PENDIDIKAN ISLAM DAN SOLUSI ALTERNATIFNYA (Perspektif Ontologis, Epistemologis Dan Aksiologis)’, Tadris, 8.1 (2013), 54–70
Zaka, Istifatun, ‘Filsafat Pendidikan Progresivisme Dalam Kurikulum Pendidikan Bahasa Indonesia’, Indonesian Journal of Teaching and Teacher Education, 2 (2022), 53–59<https://doi.org/10.58835/ijtte.v2i2.72>
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 JURNAL ILMIAH PENELITIAN MAHASISWA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.










